De laatste weken in Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Mandy Heuvel - WaarBenJij.nu De laatste weken in Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Mandy Heuvel - WaarBenJij.nu

De laatste weken in Nieuw Zeeland

Door: mandyvandenheuvel

Blijf op de hoogte en volg Mandy

23 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Het is alweer mijn laatste half uurtje in Nieuw Zeeland. Wat is de tijd snel gegaan. Om 14.30 uur vlieg ik vanaf Christchurch naar Sydney voor nog vijf weken Australie. Aan een kant erg jammer, want ik heb ik echt een hele leuke tijd gehad, maar tegelijkertijd kijk ik er ook enorm naar uit. Een ander land, een nieuw avontuur én warm weer! Vanmorgen heb ik afscheid genomen van Vivian, die op dit moment terug is in Auckland en nog tot 12 februari in Nieuw Zeeland blijft. Gek om elkaar te verlaten na zo´n lange en te gekke tijd samen. Maar voordat mijn avontuur in Australie begint zal ik jullie eerst nog even bijpraten over mijn laatste weken hier. Volgens mij was ik gebleven bij onze roadtrip naar de Catlins.

Na de farm zijn we de volgende dag doorgereden naar de Catlins, een National Park aan de Oostkust van het Zuidereiland. Verschillende locals hadden ons getipt om daarheen te gaan en aangezien de Straybus daar niet komt, wilden we dat toch graag zelf doen. Helaas hadden we alleen niet zoveel geluk met het weer. Vanaf het moment dat we de Catlins binnenreden begon het super hard te regenen en is het niet meer gestopt. Ons plan om aan het strand te gaan kamperen verliep daardoor iets anders. Nouja nadat we de eerste avond geen hostel konden vinden dat vrij was moesten we wel gaan kamperen. Daar stonden we dan op een natte camping in Curio Bay, welliswaar met uitzicht over het strand, met onze van en een doorgeregende tent. Dat werd slapen in de van! Eigenlijk vond ik dat niet eens zo erg. Het was weer een hele ervaring en ik kon er eigenlijk best om lachen. We hadden met twee stoelen aan de voorzijde en maar een stoel achterin genoeg ruimte om onze spullen op te stapelen en drie slaapplekken te creeeren. Natalie voorin, ik op de stoel achterin en Vivian achterin op de grond. De volgende ochtend werden we om kwart voor 11 wakker, een van onze langste nachten in Nieuw Zeeland. We schrokken er zelf van dat het al zo laat was.

De tweede dag was het weer niet beter en zijn we vooral met de van gaan touren en zijn we ´s avonds om 18.45 uur aangekomen bij ons hostel in Surat Bay. Daar werd ons bij het inchecken verteld dat we het te laat waren om de pinguins te zijn bij Cannibal Bay. De yellow-eyed penguins komen daar tussen 17.00 en 19.00 uur aan land om hun jonkies te voeden. Maar als we snel waren dan konden we ze misschien nog net zien, want vanaf het hostel was het ongeveer 12 minuten rijden vertelde de vrouw. Nou ik weet niet hoe ze in Nieuw Zeeland rijden, maar dat duurde zeker 20 minuten voordat we bij Cannibal Bay aankwamen. Ik ben er nu wel achter dat je de tijd in Nieuw Zeeland niet heel nauw moet nemen. Voor wandelingen kun je 1/3 van de tijd die ervoor staat eraf rekenen en voor het rijden 1/3 erbij, of het dubbele als je verkeerd rijden meerekent ;). Uiteindelijk hebben we dus geen pinguin gezien.

De volgende ochtend leek het erop dat het goed weer was. Yes! J Na alle regen van de dagen ervoor was dat wel weer even fijn. Met goed weer zie je pas hoe mooi het in de Catlins is. Jammer dat het niet zo warm was dat we konden zwemmen, want dan hadden we zeker nog een paar dagen extra nodig gehad voor de Catlins. Ik heb ook echt maar vier keer gezwommen sinds dat ik in Nieuw Zeeland ben. Ookal hebben we vooral op het Zuidereiland echt wel lekker weer gehad, het zeewater en het water in de meren is echt super koud. Het water in de meren is bijna allemaal gletsjerwater.
´s Middags zijn we het strand bij Surat Bay opgegaan voor een zoektocht naar zeeleeuwen. Ik had namelijk gelezen dat je daar zeeleeuwen zou kunnen zien. In het begin was er geen zeeleeuw te zien, totdat ik ineens links van ons iets zag liggen op het strand aan de rand van de duinen. Whaah! Dat was een zeeleeuw! Haha dat was best schrikken, aangezien we redelijk dichtbij liepen. Uiteindelijk hebben we er nog twee meer gezien een stuk verder op het strand en die waren enorm! Eentje ervan zag ik in de verte het strand op kruipen. Dat was echt vet om te zien!
Uiteindelijk zijn we die dag doorgereden naar Dunedin. Het was tegen 17.00 uur dat we in Dunedin aankwamen dus we wilden nog wel even een poging wagen om pinguins te spotten op Sandfly Bay. Om 18.15 uur kwamen we aan bij Sandfly Bay en moesten we nog 40 minuten lopen tot de hide waarvandaan je pinguins het beste zou kunnen zien. Naja dat liep iets anders dan gehoopt. Nadat we via de duinen, via een flinke berg met los zand, beneden op het strand aankwamen en we halverwege op het strand waren, begon het ineens kei hard te regenen. Ook werden we door twee vrijwilligers van het DOC die daar de wacht hielden gewezen op het feit dat het snel vloed zou worden en we moesten oppassen. Nou dat heb ik geweten. Toen ik een foto wilde maken van een zeeleeuw die op strand lag werd ik van achteren overspoeld door een grote golf met water. Mijn schoenen waren daardoor zeiknat :S. We hebben het uiteindelijk niet gered tot de hide, want evenlater zijn we maar teruggelopen aangezien het water al snel dichterbij kwam en we al helemaal doorweekt waren door de regen. Wat en beleving weer! Op de terugweg werden we nog geroepen door de vrijwilligers, omdat ze één pinguin hadden gespot op de rotsen aan de rand van het strand. We kunnen dus zeggen dat we één pinguin via een verrekijker op een rots hebben zien zitten. Wauw!

De tweede dag in Duniden hebben we na vele overwegingen maar een tour geboekt voor de volgende ochtend om pinguins te spotten bij Pinquin Palace, waar pinguins in het wild leven, maar waar mensen van het conservation program de pinguins monitoren, zo nodig verzorgen bij ziekte en zorgen dat het leefgebied van de pinguins beschermd blijft. Via een gedeeltelijk ondergrondse gangen konden we heel dichtbij de pinguins komen. Super leuk om te zien! We hebben één volwassen pinguin en meerdere chicks gezien. We waren blij dat we uiteindelijk na verschillende mislukte pogingen om pinguins te zien toch een tour gedaan hebben. Het was echt wel leuk om de pinguins van zo dichtbij te kunnen zien. Verder hebben we tijdens de tour ook nog wat spelende zeehonden gezien, een luierende zeeleeuw op het strand en een heleboel zeemeeuwen met hun nesten.

Na Dunedin zijn we teruggereden naar Queenstown waar we de volgende dag weer op de Straybus zijn gegaan naar Mt. Cook. Denk je dat je zo´n beetje al het moois wel een beetje gezien hebt, kom je onderweg langs ongelovelijk felblauwe meren en rivieren. Echt heel mooi om te zien!
´s Middags aangekomen in Mt. Cook hadden we vanaf ons hostel een prachtig uitzicht op Mt. Cook, de hoogste berg van Nieuw Zeeland met zijn besneeuwde top. Volgens de buschauffeur hadden we erg geluk met het weer en met het uitzicht op de berg, want de dagen ervoor was het blijkbaar erg slecht geweest.
In Mt. Cook zijn we twee dagen gebleven. De eerste dag hebben we een 4WD-tour gedaan en de tweede dag hebben we een walkingtrack gedaan naar de Mueller hut. Volgens de I-site duurde de track naar de hut ongeveer 3 tot 4 uur en moesten we tijdens de track uitkomen bij traptredes. Als we niet de traptredes niet konden zien, dan zouden we verkeerd zitten. Nou die traptredes hadden we op den duur gevonden, een hele klim! Vivian had het na een tijdje erg zwaar en voelde zich niet erg lekker tijdens de klim. Na meerdere keren een korte break genomen te hebben, besloot ze toch maar om niet verder mee te gaan naar boven. Ik ben toen in mijn eentje verder gelopen. De klim naar de hut was vrij pittig, maar het uitzicht over de vallei, watervallen, gletjers en gletsjermeren was echt prachtig. Uiteindelijk duurde het vanaf de nog ongeveer 20 minuten om op de top te komen waar het uitzicht alleen nog maar groter was. Super!

Na al het moois zijn we de volgende dag doorgereden naar Rangitata, waar we zijn gaan raften. Dat was zo vet! Bijna 3 uur lang duurde het wildwateravontuur en onderweg zijn we nog een paar keer vanaf een rots gesprongen. De hoogste sprong was iets van 10 meter. Echt vet!

Vanaf Rangitata was het voor ons de laatste rit met de Straybus naar Kaikoura, waar we de volgende ochtend om 5.30 uur met dolfijnen hebben gezwommen. Het opstaan was minder, maar het zwemmen in de zee daarna met tientallen dolfijnen om je heen was echt waanzinnig. Na ongeveer 20 minuten tot een half uur varen met de boot zagen een enorme groep van misschien wel honderd of meer dolfijnen zwemmen. Ondertussen kregen we toen een seintje dat we klaar moesten gaan zitten op de rand van de boot, terwijl de boot met de dolfijnen meevaarden totdat we in het midden van de groep vaarden. Vervolens kwam het sein dat we het water in mochten en snorkelde je evenlater tussen de dolfijnen, die tot binnen een meter afstand langs je heen zwommen. Heel gaaf! Vantervoren werd ons verteld dat we de aandacht van de dolfijnen moesten trekken door verschillende geluiden te maken onder water. Hilarisch om iedereen vervolgens allerlei piepgeluiden te horen maken. Uiteindelijk zijn we vier keer het water in geweest. Voor Vivian was de trip op den duur iets minder, want die werd halverwege zo zeeziek dat ze de helft van de trip boven een emmer heeft gehangen :S.

Vanaf Kaikoura was het alleen nog terug naar Christchurh waar ik de laatste twee nachten heb doorgebracht. Zoals iedereen al zei is het net een spookstad en wil je daar nu echt niet zitten na alle verwoestingen die de aardbeving veroorzaakt heeft. Het centrum van de stad is volledig afgesloten en op een paar containerwinkels na is er niks open. Dat was dus vooral relaxen de laatste dagen. Het heeft ook bijna de heletijd geregend. Tussen de regen door ben ik gisteren nog wel even met een jongen van het hostel naar een of ander straatfestival geweest, maar na een uur begon het alweer super hard te regenen en zijn we maar weer terug naar het het hostel gegaan.

Vanmiddag naar Australie met weer een heleboel leuke dingen in het vooruitzicht. Straks zie ik Natalie weer waar ik de eerste weken in Australie mee ga rondreizen. Verder heb ik op de Straybus een jongen uit Belgie, Ben, leren kennen die op dit moment voor zijn werk in Sydney woont en bij wie we de eerste dagen in Sydney kunnen blijven slapen.
Vervolgens is het plan om vanaf 28 januari samen met Natalie voor tien dagen een campervan te huren om vanaf Sydney naar Brisbane te reizen. Vervolgens vliegt Natalie terug naar Sydney om vanaf daar door te reizen naar Thailand. Wat de rest van mijn tijd in Australie gaat brengen is nog niet zeker, maar waarschijnlijk vlieg ik vanaf Brisbane door naar Melbourne om de Great Ocean road te doen en daarna naar de Ayers Rock te gaan. Ik heb van iedereen onderweg al tig tips gekregen, dus ik denk zo dat het allemaal wel weer goed komt ;).
Zo met dit verhaal hoop ik jullie weer wat bijgepraat te hebben en sluit ik mijn waanzinnige tijd in Nieuw Zeeland af.

Tot over vijf weken!

• 23 Januari 2012 - 07:47

Mam:

wow wat heb jij weer veel gezien en gedaan(alleen verder gaan om een berg te beklimmen)maarja je zou eens zeggen dan mar niet.Maar fijn dat je weer goed in sydney aangekomen bent. Nog veel plezier daar en ik spreek je snel.xxxxxx

• 23 Januari 2012 - 08:05

Sofie:

Soww lieverd, wat een verhalen weer! Ongelooflijk! Zo bijzonder en super-gaaf! Ben ook weer heel benieuwd naar de foto's van deze verhalen:D Lief, heel veel plezier de aankomende weken in Australie!! Denk aan jou! En....voor woensdag natuurlijk alvast een heeelee vette verjaardag gewenst!!!:D kus! Xx

• 23 Januari 2012 - 08:59

Inge:

Haha hoeveel kun je doen in een week!?? Wat een ervaringen zeg:D:D!! Australie wordt volgens mij ook super vet! Je moet idd echt een camper huren, dat is zoooo vet!! Heel veel plezier op je verjaardag! Drink er maar een goede borrel op! Veel liefs!! XX

• 23 Januari 2012 - 10:03

Tante Leny:

Hoi Mandy,

Wat moet dat een geweldige ervaring voor je geweest zijn, om tussen al die dolfijnen te mogen zwemmen. Menigeen zal hier jaloers om zijn.
    Nou meid het prachtige Nieuw Zeeland heb je achter je gelaten maar Australie wacht op je. Geniet er maar extra van want voor je het weet zit je weer hier in ons eigen kleine vertrouwde koude kikkerlandje.

PS Mandy alvast proficiat met je verjaardag. Maak er een leuke dag van.

Groetjes,
    Tante Leny

• 23 Januari 2012 - 11:21

Chantal Antoine Nina:

Hey meid,

Wat een geweldige dingen heb je allemaal weer gedaan. Echt super gewoon. Wij hopen dat je het in Australie net zo naar je zin hebt een ook zoveel moois mag beleven.

Nou wij staan er ook goed op van de week gaan we weer een vakantie boeken voor oktober naar Turkije en jullie Lindsey en Nick gaan dan ook gezellig mee. Wij mogen ook niet klagen want voor dit jaar staan er al 3 vakanties geboekt. Natuurlijk niet zo spectaculair als die van jou maar gewoon lekker zon / zee en strand vakanties.

P.s probeer zaterdag 31 maart vrij te houden want dan gaan we weer met alle meiden op stap. Het groepje van het vrijgezellenfeest maar ook Lindsey Steffie en Maudi gaan mee.
    Als het goed is weer naar Breda.

Nou meid lekker genieten en dikke kusjes van ons 3e

• 23 Januari 2012 - 11:54

Silvy:

Heb ik het ene verhaaltje net gelezen komt het andere al weer, haha! Wat een verhalen meid!! Dit ga je echt nooit meer vergeten!! Nou meissie, lekker genieten nog daar!
    Alvast een hele fijne verjaardag en we contacten nog!!
    Groetjes van Vincent!!
    Xxx

• 23 Januari 2012 - 11:57

Lindsay :

Hee mand, jeetje wat een verhaal! echt super leuk dat je met dolfijnen hebt gezwommen. dat zou ik ook nog wel eens een keer willen doen. het grote avontuur in nieuw zeeland zit er alweer op, nu australie. ik hoop dat je daar ook nog veel leuke dingen zult beleven (waar ik niet over zal twijfelen). woensdag ben je jarig en het zal raar zijn dat je dan niet thuis bent. je bent daar in ieder geval al niet alleen met je verjaardag, dat is wel fijn:). in ieder geval alvast een fijne verjaardag!

oja en wat heb ik toch ook allemaal pech he met jou auto. eerst moest de ruit vervangen worden en nu hebben ze vorige week de kentekenplaten gestolen. wat zal het de volgende keer weer zijn? het heeft me in ieder geval al zat geld gekost..

Dikke kus!

• 23 Januari 2012 - 12:16

EdK:

Hoi Mandy,
    Ondanks het slechte weer heb je dus weer veel leuke avonturen beleefd! Echt leuk om te lezen. Met je ervaringen met de Glowworms, albatrossen, zeehonden, kreeften, Pinguins, Zeeleeuwen, dolfijnen, en stomdronken/irritante kiwi's kun je zo bij de dierenpoltie als expert ;-). Veel plezier in Australie en natuurlijk alvast gefeliciteerd met je verjaardag ! Maak er een bijzondere dag van ! Groetjes Ed

• 23 Januari 2012 - 17:03

Ed & Nienkeschaik:

Ha Mandy, wat een mooi verhaal weer! Veel plezier in Down Under! Xx

• 23 Januari 2012 - 18:14

Willie En Liesje:

Wat maak jij toch allemaal veel leuke dingen mee. Wij wensen jou alvast een hele fijne verjaardag.

Geniet er nog maar lekker van

En het zal fijn zijn als je weer thuis bent.

Groetjes Willie en Liesje

• 24 Januari 2012 - 09:58

Nick:

Veel plezier en Australië en ik denk dat je daar ook wel een leuke tijd zal beleven net als in Nieuw Zeeland.

Gr xxx Nick

• 24 Januari 2012 - 11:10

Anneloes:

Lieve schat, elke keer super om te lezen wat je meemaakt! geniet veel van je tijd in Australië!!!
    En ook ik wens je alvast een hele fijne verjaardag!!!!!!!
    Dikke kus xxx

• 24 Januari 2012 - 22:42

Mike En Erica :

zooooo het is weer een geweldig verslag,vooral de dingen waar je niet op rekend en onverwacht op je pad komen.we hopen dat je nog heel veel mooie avonturen mee maakt,zodat wij weer wat te lezen hebben,dan is het voor ons ook een beetje vacantie. van harte gefeliciteerd met je VERJAARDAG maak er een gezellige dag van en koop een leuk kado voor jezelf. gr mike en erica.

• 25 Januari 2012 - 08:53

Antoine Chantal Nina:

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Dit zal een hele speciale dag voor je zijn om deze in Down Under te vieren. In ieders geval een dag om nooit te vergeten.

Dikke kus van ons 3e en ook gefeliciteerd namens ons pa en ma

• 25 Januari 2012 - 10:42

Jenny:

Hey Mandy! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Geniet ervan vandaag in Australië:)
    Wat heb je verder de afgelopen tijd weer veel leuke meegemaakt, echt mooi om je verhalen te lezen! Veel plezier nog de aankomende vijf weken:D

Liefs x Jenny

• 25 Januari 2012 - 11:45

Anke Vermeulen:

he columbus,
    om te beginnen gefeliciteerd met je verjaardag.
    moest ff 2 verslagen bij lezen van je ben nl gisteren zelf terug gekomen van noord sulowesi.
    nou vaarwel nieuw zeeland en vief en geniet verder in australie . wat zijn die weken snel gegaan zeg.
    en wat een ontdekkingsreis zo n avontuur.leuk hoor genietert!
    over 5 weken al weer thuis daar moet je toch niet aan denken.........ja de familie om armen dat is iets om naar uit te kijken maar t saaie leven hier werken en in t gareel.ach mandy dit pakken ze niet meer van je af op naar t vlg avontuur veel plezier.en kij weer uit naar je vlg verslag

anke en kees

• 26 Januari 2012 - 17:25

Bert:

Mandy van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Het is erg leuk om je verhalen te lezen. Ik kan me goed voorstellen dat je het goed naar de zin hebt. Heel veel plezier nog op je trip.
    We staan ingeschreven voor de adventurerace komende zomer dus....
    Groeten uit een regenachtig Nederland.

• 03 Februari 2012 - 15:58

Marcel En Michelle:

Hee kanjer, je hebt het super naar je zin helemaal top. Mies is ook kotsmisselijk geworden toen met het zwemmen met de dolfijnen. Verder lezen we een hoop herkenningen. Geniet van de Aussies

We zijn met Marieke bezig voor de Killi dus je lijstje blijft vol.

X M&M

• 10 Februari 2012 - 09:25

Marcel V E:

Hoe ist Mandy,

Leef je nog of ben je ergens buit gemaakt door wat inboorlingen daar in Australie ? Lang geen verhalen meer gezien namelijk.

groeten,
    Marcel

• 14 Februari 2012 - 14:27

Halo Hier Oma:

he mandy hier oma bedankt voor het kaartje waar blijven je reisverslagen het is weer even geleden dat je iets gescheven hebt maak je nog leuke dingen mee fijn dat je nog niemand hebt op gedaan ha,ha nouw het begint nu te korten kijk met smart uit naar je thuiskomst groetjes oma.