Van Broome naar spectaculaire kloven in Karijini - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Mandy Heuvel - WaarBenJij.nu Van Broome naar spectaculaire kloven in Karijini - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Mandy Heuvel - WaarBenJij.nu

Van Broome naar spectaculaire kloven in Karijini

Blijf op de hoogte en volg Mandy

21 Oktober 2017 | Australië, Exmouth

In Broome was het Broome Time, even relaxen dus. We zaten daar 4 nachten op een prima camping op loopafstand van Cable Beach, waar we 3 avonden de zonsondergang hebben gekeken. Naast zwemmen in het zwembad bij de camping en naar het strand gaan hebben we een filmpje gepikt in de oudste (openlucht) bioscoop van... Super leuk om te doen! Er was alleen niet heel veel keuze qua films dus Tim heeft mee mogen genieten van de zoetsappige film Girls Night Out. Denk dat dit meteen de laatste keer was dat ik hem mee heb gekregen naar een vrouwenfilm haha. Verder zijn we de tweede dag gaan lunchen bij Matso's, een bekende bierbrouwerij met award-winnende biertjes in Broome, waar we de lekkerste hamburger gegeten hebben en Tim een bierproeverij heeft gedaan. Ik ben gegaan voor de Ginger Beer, die best lekker was.
De dag erna hebben we weer voor een aantal dagen boodschappen ingeslagen en hebben we onder andere een stop gemaakt bij Gantheaume Point, waar je bij eb meer dan 130 miljoen jaar oude voetafdrukken van Dinosaurus kunt zien. Helaas stond het water te hoog toen wij er waren en hebben we de voetafdrukken niet kunnen zien. Afgezien daarvan was het uitzicht vanaf de rode rotsen op het turquoise zeewater de moeite waard.
De laatste avond hebben we lekker even niet gekookt en zijn we pizza en Bad Boy Chips (dikke gepaneerde frietjes met crème fraiche en chilisaus) gaan eten bij de Sunsetbar, waarvandaan je een super mooi uitzicht had op Cable Beach en de zonsondergang.

De volgende ochtend was het vroeg opstaan voor een geweldige tour naar de Horizontal Falls, een wildwaterbaan op zee waar zeewater met enorme kracht tussen een doorgang van twee eilanden stroomt. Het gaat om twee doorgangen van ca 20 en 10 meter breed.
De tour begon met een adembenemende scenic flight per watervliegtuig vanaf Broome, langs de kust, over de eilanden van de Buccaneer Archipelago en de Horizontal Falls naar Talbot Bay, waar we een soepele landing op het water maakte. Super vet! Na het ontbijt ging de tour verder met een boottocht (met de snelste boot in de Kimberley) naar de Horizontal Falls, waar we een aantal keer heen en weer door beide doorgangen zijn gevaren. Echt zo gaaf! Door de snelheid waarmee het zeewater tussen de doorgangen stroomde zag je overal kleine whirlpools ontstaan.
Terug bij Talbot Bay zijn we weer aan boord gegaan van het watervliegtuig en zijn we terug naar Broome gevolgen, waar een einde kwam aan dit avontuur.

Na afloop van de tour hebben we Broome achter ons gelaten en zijn we 's middags doorgereden naar Eighty Mile Beach, waar we aan het einde van de middag aankwamen bij de camping. Een fijne camping aan zee waar ik bij aankomst nog heerlijk even over het strand heb gewandeld en we vervolgens vanaf het strand de zonsondergang hebben gekeken. Er stond een vrij sterke wind aan zee waardoor we de temperatuur erg aangenaam was en we die nacht weer lekker onder een laken hebben kunnen slapen. Over het algemeen zijn de nachten nu gelukkig wel een stuk beter te doen dan in het Northern Territory.

Via het mooie Cape Keraudren zijn we doorgereden naar Port Hedland, een mijnstadje aan zee, waar we gestopt zijn voor de lunch. Aangezien daar verder niet veel te beleven was zijn we na de lunch doorgereden naar het Karijini National Park, een park met spectaculaire kloven.
Nog nergens hebben we zoveel roadtrains op de weg gezien, trucks met aaneengeschakelde opleggers van soms wel 60 meter lang. Als ze eenmaal op snelheid zijn hebben ze een 1 km nodig om tot stilstand te komen. Best indrukwekkend als je die passeert op de snelweg.
In de buurt van Karijini National Park werd het landschap steeds boeiender met mooie heuvels en gebergte. Tegen de avond kwamen we aan bij de campsite en was het wel weer even genoeg geweest voor die dag.

De volgende dag hebben we heel de dag besteed in het park. 's Ochtends zijn we begonnen met een hele leuke hike door de Dales Gorge. Onderweg zagen we onder andere de Fortescue Falls, de Fern Pool (een waterpool), vleerhonden en een heleboel kaketoes. Erg mooi vond ik de wanden die met mos bekleed waren aan het einde van de kloof.

Na de Dales Gorge zijn we doorgereden naar Knox Gorge voor een tweede hike. Via een steile afdaling over rotsen en losliggende stenen naar de bodem van de kloof hebben we ons een weg gebaand door de kloof totdat we niet verder konden. Het verbaasden ons hoe mooi het was in de kloof, terwijl we dat idee er helemaal niet bij hadden toen we van bovenaf de kloof inkeken.
Op de terugweg heb ik nog even een verfrissende duik genomen in een waterpool die we tegenkwamen voordat we begonnen aan het klim en klauterwerk terug naar boven.

En toen op naar de Joffre Falls. Het was toen inmiddels lunchtijd en dus tijd om op de parkeerplaats even onze klapstoeltjes uit te klappen en te genieten van onze lunch.
Met een volle maag zijn we vervolgens begonnen aan hike nummer drie, die naar de Joffre Falls. Helaas was de waterval nagenoeg opgedroogd en stond er weinig water onderaan de waterval, maar desondanks was het uitzicht in de kloof de moeite waard.

De laatste en tevens de mooiste hike die dag, was die naar de Hancock Gorge. Anders dan in de andere kloven moesten we hier stukken door het water om verder door de kloof te komen. Op een gegeven moment moesten we onze spullen zelfs achtergelaten, omdat we toen een stuk moesten zwemmen om verder te komen. Zo cool en het water ook! ;) De laatste doorgang was zo nauw, dat we met een zogenaamde Spider Walk (handen en benen gespreid, links en rechts tegen de wand) er doorheen moesten klimmen. Aan het einde van de Spider Walk kwamen we uit bij Kermits Pool, waar we een verfrissende duik hebben genomen voordat we aan de terugweg begonnen. Echt een hele leuke hike!

Teruggekomen bij de parkeerplaats zijn we nog naar een uitzichtpunt gelopen en daarna vonden we het wel weer genoeg voor die dag. Vervolgens zijn we naar de camping gereden en hebben we daar samen met een biertje en een baco'tje de zonsondergang gekeken.

De volgende ochtend zijn we na het ontbijt alweer vroeg vertrokken om Mount Bruce, met een hoogte van 1235 meter de op een na hoogste berg van West Australië, te gaan beklimmen. Een mooie klim van zo'n 10 km heen en terug. Halverwege naar de top werd het voor mij alleen even spannend toen ik het pad kwijtraakte. Aangezien ik onderweg nog weleens stop om een foto te maken, liep Tim al een stuk verder. Op een gegeven moment zag ik geen markers meer en omdat ik verder ook geen pad zag ben ik (heel dom) maar begonnen met naar boven klimmen. Erg tricky, want de ondergrond bestond alleen uit grote rotsen met overal losliggende stenen en hier en daar een klein boompje of plukje gras. Toen ik een heel stuk onderweg nog geen markers zag, bedacht ik me dat ik echt niet goed zat en dat ik terug moest naar het punt waar ik verkeerd was gelopen. Ik had het op dat moment echt niet breed, want het naar beneden gaan was super gevaarlijk met al die losliggende stenen. Gelukkig zag ik Tim even later een heel stuk boven mij bovenop een rots staan en die heeft mij toen terug naar het pad gegidst. Pfff ik was blij dat ik weer normale grond onder me had. Vervolgens zijn we doorgelopen naar de top, waarvandaan we een super mooi 360 graden uitzicht hadden over de omgeving. Yes daar deden we het voor!

Nadat we Mount Bruce afgevinkt hadden, begonnen we aan de rit naar onze volgende bestemming Exmouth. Aangezien we het niet meer zouden redden om daar voor het donker aan te komen, zijn we aan het einde van de middag ergens gestopt bij een rest area om daar te overnachten. De volgende ochtend zijn we doorgereden naar Exmouth, waar de kilometerteller inmiddels op ca 5500 km stond.

• 21 Oktober 2017 - 08:13

Anneke:

Super om te lezen, volgens mij genieten jullie volop !

• 21 Oktober 2017 - 08:42

Moeke:

wow

• 21 Oktober 2017 - 10:33

Pap En Mam:

Je hebt weer heel wat beleefd,maar als ik lees die klauterpartij op die rotsen daar wordt ik
    niet zo vrolijk van.

• 21 Oktober 2017 - 16:43

Dyonne:

Niet zo gevaarlijk doen, we willen wel graag dat je heel terug komt

• 21 Oktober 2017 - 22:32

Nienke :

Super vet the Horizontal falls!! Weer leuk om te lezen!! Genietse saampjes en doe voorzichtig ;)

• 22 Oktober 2017 - 04:21

Margie&Murray:

Fantastic! Hi to Tim! Always thinking of you

• 23 Oktober 2017 - 19:01

Annelies De Haan:

Weer een geweldig verslag van jullie geniet er verder van gr

• 23 Oktober 2017 - 19:53

Lindsay:

Super verhalen weer!! Ondertussen alweer 3 weken weg, wat gaat dat snel.
    Maar doe voorzichtig! Jeetje super spannend als je van het pad af raakt!

Xxxxx

• 25 Oktober 2017 - 17:48

Silvy:

Elkaar niet meer kwijt raken he

• 27 Oktober 2017 - 14:54

Jantje Hamers:

Haha wat n fantastische verhalen Mandy! Klinkt als n prachtige omgeving langs die 5500 kilometertjes (van n beetje stilzitten hebben jullie ook nog niet gehoord - vergeet niet te genieten hè;) Ennuh Timmetje zal zich ook aardig beroerd hebben gevoeld toen ie jou achter zich miste schat ik zo in... Maar klinkt fantastisch allemaal!

GENIETZE!

Groeten uit Wolluk:)

• 27 Oktober 2017 - 14:54

Jantje Hamers:

GENIETZE!

Groeten uit Wolluk:)

• 05 December 2017 - 20:10

Linda Van Den Dries:

Ik ben ff met terugwerkende kracht jullie verhalen aan het lezen, echt super gaaf zeg! Die trip met dat watervliegtuig, echt super! Fijn dat de nachten nu wat beter zijn! Geniet ervan...