De start van het volgende avontuur - Reisverslag uit Goat Island, Australië van Mandy Heuvel - WaarBenJij.nu De start van het volgende avontuur - Reisverslag uit Goat Island, Australië van Mandy Heuvel - WaarBenJij.nu

De start van het volgende avontuur

Blijf op de hoogte en volg Mandy

22 Februari 2014 | Australië, Goat Island

Na de laatste nacht in Moshi zou ik om 10.30 uur worden opgehaald met een shuttlebus om naar Nairobi te gaan waar de volgende ochtend de safari zou starten door Kenia, Tanzania en Zanzibar.
Uiteindelijk werd ik om 11.15 uur met een auto bij het hotel opgehaald en in Moshi afgezet bij een bushalte, waar om 12.30 uur eindelijk de bus kwam. Gelukkig want ik begon al bang te worden dat de bus niet meer zou komen. Telkens werd er gezegd dat er problemen waren en dat de bus er over 20 of 10 minuten zou zijn en telkens kwam hij maar niet. Zelfs een lokaal meisje die ook op de bus zat te wachten begon nerveus te worden terwijl ze eerder zei dat ze altijd met deze bus ging en dat hij altijd kwam.

Nadat ik uiteindelijk in de bus zat moest ik in Arusha weer overstappen naar een andere bus die richting Nairobi ging. Aangezien er meerdere bussen stonden toch nog maar 2 keer checken of dat ik wel echt in de goede bus zat. Vervolgens Ipodje luisteren en van het uitzicht genieten want het zou nog een lange rit worden.

Onderweg moesten we bij de grensovergang met Kenia eerst allerlei controles door. Best een gedoe. Eerst bij het ene loket je paspoort en visum laten controleren en digitale vingerafdrukken en vervolgens nogmaals bij een ander loket een stukje verder in een gebouwtje aan de overzijde van straat. De buschauffeur was nou ook niet echt vrolijk en behulpzaam.

Na een lange zit kwam ik om 19.00 uur aan bij het vliegveld in Nairobi waar ik door iemand van de camping opgehaald zou worden. Het was nog even zoeken want ik werd ergens anders afgezet dan dat ik zou worden opgehaald. Gelukkig was het snel geregeld toen ik de camping gebeld had, 5 minuten later was de chauffeur er. Wel sneu want hij stond al vanaf 17.30 uur bij het vliegveld op mij te wachten.
Daarna nog maar even wachten op twee mensen die om half 8 met het vliegtuig vanuit Nederland zouden aankomen zodat die meteen mee konden rijden naar de camping.
Dit was een ouder echtpaar.

Op de camping die avond heb ik niet veel meer gedaan en 's nachts zou de rest van de groep aankomen. De volgende ochtend zou de safari beginnen.

Dag 1 van de safari

In de ochtend maakte ik tijdens het ontbijt kennis met de anderen van de groep. In totaal waren we met een groep van 16 Nederlanders in de leeftijd van 23 tot en met 73 jaar, waarvan een ouder echtpaar, een moeder met haar gezin plus aanhang en twee vriendinnen en nog drie stelletjes. Een van de vriendinnen was een vrijgezelle meid van 29 jaar, Chantal en dat werd mijn tentmaatje voor de vakantie. De andere vrouw was een vriendin van de moeder.

In een grote overlandtruck vol met kampeerspullen reden we 's ochtends rond 9.30 uur weg van de camping richting Nakuru National Park waar we de eerste 2 dagen zouden verblijven.

Het was bewolkt en het zag er naar uit alsof het elk moment kon gaan regenen. Helaas was het te koud om met de ramen, bestaande uit zeilen met een doorzichtig raamvlak, van de truck open te rijden.

Na eerst een stop bij een winkelcentrum om te pinnen en de boodschappen te halen voor de komende dagen zijn we onderweg bij een souvenierswinkeltje gestopt voor de lunch. Daar werd meteen het afwasritueel uitgelegd, beginnend met 3 afwasteiltjes met water. Je werkt van links naar rechts. In het eerste afwasteiltje was de de afwas af met een sopje, in het tweede teiltje was je de vaat een tweede keer na en in het derde teiltje zit water waar je mee naspoelt. Het afdrogen gaat op een speciale manier, namelijk net zo lang wapperen met de vaat totdat deze droog is. Je kan je misschien voorstellen dat dat er de eerste keer best grappig uit ziet.

Inmiddels was het gaan regenen en gingen we verder. Onderweg kwamen we veel ezels tegen en wederom overal aan de zijkant van de straat met name mannen die in groepjes bij elkaar hangen op bankjes, motoren of fietsen. Later werden wij gewezen op de fietstaxis die ze hier hebben en waar veel gebruik van wordt gemaakt. Het zijn fietsen met een zitje (kussentje) achterop het zadel.
Wat verder opvalt zijn de huizen en winkeltjes gemaakt van golfplaten.

Dag 2 Gamedrive Nakuru N.P.

Vanaf de camping zijn we in de ochtend naar Lake Nakuru gereden waar voor die dag een gamedrive door het wildpark op de planning stond. Het weer was gelukkig een heel stuk opgeklaard ten opzichte van de dag ervoor dus we konden met 'open ramen' door het park rijden.
Het was net een dagje Beekse Bergen, maar dan anders. Dit park stond bekend om de vele flamingo's die rondom het meer in dit park zaten. Door de stijging van het waterpeil van het meer is het aantal flamingo's de afgelopen jaren in het park alleen aanzienlijk afgenomen. In ieder geval hebben we tijdens de gamedrive de eerste 3 dieren van de Big 5 al gezien, namelijk de buffel, de leeuw en de witte neushoorn. Door de relatief kleine oppervlakte van het park zaten er geen olifanten en luipaarden hebben we helaas niet gespot. Verder hebben we vele bavianen en verschillende vogels gezien, zeebra's, wilde zwijnen, oftewel pumba's, giraffes, impala's, gazellen, jakhalzen, een hyena en een mank nijlpaard.

's Avonds op het kamp heb ik eerst de helft van mijn foto's maar gewist omdat ik steeds 100 dezelfde foto's had. Ik besloot dat de komende dagen ff anders doen.
Verder hebben we nog gezellig zitten kletsen met de meiden van de groep. We hebben echt een hele leuke groep.

Dag 3 Boottocht Lake Baringo

Na een hobbelige rit kwamen we ongeveer 3 uur later, tegen de middag aan bij onze camping bij Lake Baringo. We zouden hier de komende 2 dagen verblijven. Onderweg hebben we nog een tussenstop gemaakt bij de grens met de evenaar waar ik door een klein ongelukje heel mijn teen heb opengehaald aan een steen. Dat was iets minder.
Op de camping werden we hartelijk ontvangen door de brutale aapjes die overal in de bomen zaten en hun kans afwachtten om eten te scoren. Het duurde niet lang voordat er ook een aapje op de bestuurdersstoel in de truck zat.
Bij aankomst op de camping was het ineens bloedheet. Dat was even wat anders dan de temperatuur en de middagregen van de dagen ervoor. Wel lekker, daar waren we namelijk voor gekomen!

Na de lunch hebben we om 15.00 uur een boottocht gemaakt over Lake Baringo. Net als bij Lake Nakuru is het waterpeil van dit meer de afgelopen jaren ineens flink gestegen waardoor een gedeelte van de camping onder water is komen te staan. Ze denken dat dit komt door aardverschuivingen die hebben plaatsgevonden.
Tijdens de boottocht over het meer hebben we een aantal nijlpaarden en krokodillen gezien. Zo bizar de lokale kinderen spelen gewoon in dat water terwijl er 20 m verder een krokodil in het water lag. Ook heel indrukwekkend om nijlpaarden zo dichtbij in het water te zien. Super!

's Avonds bij het eten werd ons verteld hoe te handelen als je 's nachts naar de wc zou moeten omdat de kans bestond dat er dan nijlpaarden in de buurt van de tenten zouden zijn. Eerst luisteren, dan kijken en dan pas je tent uit en niet de rits dicht doen zolang je buiten bent werd gezegd.
Drie keer raden wie er 's nachts naar de wc moest. Ik werd wakker en zag Chantal naast mij rechtop zitten. Ze dacht dat ze buiten wat gehoord had.
Even daarna hoorden we het geluid van de nijlpaarden en we hadden het idee dat ze heel dichtbij waren. En nu? We hadden ze al gehoord dus eerst even kijken of we wat zagen. Niks! Voorzichtig de rits van de tent een stukje open en met ons hoofdlampje rondom de tent schijnen. Ze zijn er niet! We durfden niet zo ver naar de wc te lopen dus besloten om naast onze tent te gaan zitten. Net op het moment dat we wilden gaan zitten hoorden we ze weer. "Snel terug die tent in!" Haha
Bij poging 2 is het toch gelukt om te plassen. De volgende ochtend werden we alleen wel uitgelachen door Suzanne, die 's nachts rechtop in haar tent heeft meegenoten van ons avontuur.

Dag 4 Bezoek lokale school

's Ochtends om 7.00 uur werden we bij het kamp opgehaald voor eerst een natuurwandeling en aansluitend een bezoek aan een lokale basisschool.

De 'wandeling' was meer stilstaan dan wandelen en onderweg kregen we uitleg over de verschillende planten en dieren. Veel heb ik er niet van onthouden. Opvallend was het dorre landschap met de hoge cliff van de Rift Valley die je op achtergrond zag en de grote termietenheuvels die je overal zag. Verder hebben we struisvogels gezien, een slangetje en de zwarte en bruine schorpioen. De gids had 3 regels opgesteld. Regel 1 was de schorpioen aanraken, regel 2 was hem op je gezicht krijgen en 3 was op je tong. De gids hield daarbij de giftige staart vast. Ik heb vriendelijk bedankt voor alle drie de regels :S. Een aantal van de groep hebben het wel gedaan.

Vervolgens brachten we een bezoek aan een lokale basisschool. Op de basisschool zaten 346 kinderen, zowel jongens als meisjes verdeeld over een preschool klas en 8 daaropvolgende klassen. Afhankelijk van de plaats waar de kinderen wonen en vandaan moeten komen beginnen de kinderen op vroege of latere leeftijd met school. Hierdoor kan er leeftijdsverschil in de klassen zitten.
Alle kinderen dragen een schooluniform.
Zo schattig al die kleine kindjes die naar je zwaaien en staan te popelen om een high five te geven. Als je er eenmaal mee begint kom je er ook niet zo snel meer van weg.
De kinderen uit groep 8 van 14-15 jaar konden al redelijk Engels spreken en vonden het leuk om vragen over Nederland te stellen.
Na zingen met de kleintjes en een afsluitend potje voetbal met de oudere kinderen verlieten we de school om terug te gaan naar de camping. Het was een hele bijzondere ervaring!

Wat wel echt opviel zijn de bruine tanden die mensen hier vaak al heel jong hebben. De gids vertelde dat dit komt door de grote hoeveelheid Fluoride dat hier in het water zit. Hij vertelde dat zij ook bruine, en veel sterkere, botten hebben.

De middag hadden we vrij en toen zijn we lekker gaan zwemmen bij een hotel even verderop en 's avonds hebben we nog gezellig met zijn alle bij de bar gezeten op de camping.
Meestal liggen we weer op tijd op bed omdat we de volgende ochtend vaak weer vroeg op moeten staan.

Dag 5 Lake Baringo - Lake Naivasha

Na het afbreken van de tenten zijn we na het ontbijt weer in de truck gestapt voor een 5 uur durende rit naar Lake Naivasha. Daar zouden we wederom 2 nachten op een camping verblijven. Dit keer zat er een zwembad bij de camping.

Onderweg viel het me weer op dat er overal langs de kant mannen onder een boom en in het gras lagen te slapen. Dat zie je echt overal.

Toen we die middag aankwamen ben ik met een aantal mensen van de groep lekker even bij het zwembad gaan liggen. Het was redelijk bewolkt en later begon het ook hard te regenen en af te koelen.
Dat werd schuilen en spelletjes spelen. We hebben ons toch wel vermaakt.

Dag 6 Fietsen en wandelen in Hell's Gate N.P.

De tweede ochtend vertrokken we om 8.00 uur op een mountainbike naar Hell's Gate Nationaal Park waar we een fietstocht door het park gingen doen. Na het uitzoeken van een enigzins goede fiets waarvan de versnellingen werkten zijn we gaan fietsen. Heerlijk, het zonnetje scheen en er was geen wolkje aan de lucht!
Onderweg werden we weer nagezwaaid door de kinderen aan de kant van de weg en bij de woningen.
Hoe klein ze ook zijn alle kinderen zwaaien en roepen naar je!

Aangekomen bij het park kwamen we uitgereden bij een fantastisch mooie vallei omringd door torenhoge cliffs. Wat een uitzicht! Op de fiets genoten we van het uitzicht (en weer even wat beweging) toen we werden verrast door een aantal wilde zwijnen die voor ons op en langs de weg liepen. Dat was nog maar het begin. Tijdens het fietsen kwamen we verder gazelles tegen, zeebra's en giraffes.
Ongelooflijk dat je daar gewoon doorheen fiets.

Vervolgens kwamen we uit bij de Hell's Gate Gorge waar we de fietsen even parkeerden voor een mooie wandeling door een lange kloof. We waren niet de enige bezoekers. Onderweg kwamen we ook een groep schoolkinderen tegen die een uitje met school hadden.
Aan het einde van de wandeling toen we bovenaan de kloof nog even stonden te wachten kwamen de schoolkinderen een voor een ook boven. Vervolgens viel me op dat drie kinderen stiekem een foto van mij aan het maken waren. Toen ik hierna vroeg om samen op de foto te gaan werd ik bestormd met kinderen. Ze wilden allemaal mee op de foto. Ineens stond ik tussen 20 kinderen. Daarna nog even een high five of 2 of 3. Oh nee wacht ook nog een knuffel. Haha alle kinderen stonden in de rij om 1 voor 1 een knuffel te geven. Ik bleef bezig. Het was wel leuk en iedereen lachen natuurlijk.

Daarna was het tijd om terug te fietsen naar de camping. Op de terugweg door het park nog even een laatste foto van de giraffes die nu dichterbij stonden en vervolgens op eigen tempo terug naar de camping.
Het was een leuke trip!

Rond 13.45 uur waren we terug op de camping en daar stond de lunch weer klaar. Iedereen had ondertussen wel weer trek gekregen dus dat kwam mooi uit.

In de middag was het nog steeds super lekker weer en zijn we met een aantal mensen weer naar het zwembad gegaan voor een verfrissende duik. Dat was lekker!
Later hebben we daar nog lol gehad met een aantal Afrikaanse missionarissen uit Nairobi die even kwamen zwemmen. Zwemmen konden ze allemaal niet want dat hebben ze nooit geleerd. Daarna moesten Cherish en ik nog even op de foto met ze. Naja even.. Na zo'n 100 foto's zat de fotoreportage erop. De jongens kwamen uit verschillende landen in Afrika en woonden samen in Nairobi.

Tot zover!
Vanavond blijven we nog hier en morgen gaan we verder naar Masai Mara N.P. De sfeer in de groep is erg goed en iedereen kan het goed met elkaar vinden.

• 22 Februari 2014 - 21:08

Annelies De Haan:

Dat was weer een mooi en een spannend verslag Mandy ik kijk weer uit naar je volgende geniet er nog maar lekker van want het is zo weer voorbij Gr van ons xxx

• 22 Februari 2014 - 23:00

Edwin, Nienke En Jackie:

Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!! Weer een leuk verhaal!! Genietse! Xx van ons

• 23 Februari 2014 - 11:51

Dyonne:

Hoi mandy weer een leuk verhaal spannend als je s,nachts naar de wc moet ha ha!! Geniet ervan Gr xx

• 24 Februari 2014 - 13:11

Oma De Haan:

mandy wat een reis als je terug bent heb je zeker nog twee weken nodig om uit te rusten .hoe is het eten daar .iets niews gegeten ha ha ben beniewd geniet verder van de reis en wees voorzichtig groetjes oma

• 24 Februari 2014 - 18:55

Jessica Romein :

Super verhaal! Zo jaloers

• 25 Februari 2014 - 16:26

John En Sonja Vermeulen:

Hoi Mandy,
    Leuk om je dagelijks verslag te mogen lezen over je reis door Afrika. Wij zijn de ouders van je tentgenootje Chantal (jeweetwel, die bangezeiklerd...haha!!) en door jouw blog blijven wij ook mooi op de hoogte van haar reilen en zeilen. Doe haar maar de groeten van ons en we wensen jullie, Joyce, Mark en de rest van de groep veel verder reisplezier.
    Groeten van John en Sonja.

• 26 Februari 2014 - 10:16

Martijn:

Goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt!
    Let goed op jezelf en geniet ..

X Martijn