Het vervolg van de safari - Reisverslag uit Mto wa Mbu, Tanzania van Mandy Heuvel - WaarBenJij.nu Het vervolg van de safari - Reisverslag uit Mto wa Mbu, Tanzania van Mandy Heuvel - WaarBenJij.nu

Het vervolg van de safari

Blijf op de hoogte en volg Mandy

03 Maart 2014 | Tanzania, Mto wa Mbu

Dag 7 Bezoek aan een Masai dorp

Deze dag zou een lange reisdag worden naar Masai Mara N.P. 's Ochtends bij het ontbijt heeft iedereen een lunchpakketje gemaakt voor onderweg. Chantal en ik zaten die dag samen met Joyce en Mark voorin in de truck. Best relaxt want voorin had je twee bankjes tegenover elkaar waardoor je lekker je benen op dat bankje tegenover je kon leggen. Naja het was wel even passen en meten want het leek alsof we elke dag meer troep meenamen in de bus. Het was opnieuw een zonnige dag dus de ramen van de truck konden weer open.

Onderweg zijn we ergens langs de weg gestopt om groentes kon kopen. Overal langs de weg stonden ze om de 20 meter met bankjes en emmers met daarop en daarin de groentes uitgestald. Het waren vrouwen die de groentes verkochten.

Tijdens het rijden moesten we op plaatsen waar de weg smal was weer regelmatig de doorntakken ontwijken die telkens met een flinke zwaai via de open ramen de truck ingezaaid werden. Die doornen aan de takken waren zo'n 3-4 cm lang dus die wilde je echt niet in je lijf krijgen.
Naast de vele doorntakken hebben we onderweg veel wild gezien, dat maakte zo'n reisdag een stuk leuker.
Helemaal omdat onze chauffeur Paul steeds de ventweggetjes nam. Sowieso een leuke man!

Wat verder echt typisch is en wat me al eerder was opgevallen zijn de felgekleurde gevels en de winkelnamen en teksten op gebouwen die overal met verf zijn aangebracht.

Voordat we aan het einde van de middag bij de volgende camping aankwamen hebben we onderweg nog een bezoek gebracht aan een traditioneel Masai dorp. Inmiddels wel wat commercieel geworden maar je kreeg in ieder geval een beeld hoe het traditionele Masai volk leeft.

Een aantal kenmerken van het Masai volk is dat zij wonen in huizen gemaakt van takken en modder die door de vrouwen gebouwd worden. De mannen jagen en verzorgen de dieren. De honden, schapen, geiten en kalveren slapen in huis. Dat heeft te maken met het gevaar dat zij de prooi worden van roofdieren. De koeien staan wel gewoon buiten binnen een hekwerk gemaakt van rechtopstaande takken.
's Ochtends gaan de mannen met de dieren naar buiten, bewapend met een mes en speer als bescherming tegen roofdieren en komen aan het einde van de dag weer thuis terwijl de vrouwen voor de kinderen zorgen en naar de bergen gaan om hout te halen.
De kleur van de kleding is voornamelijk rood en traditioneel gezien dragen zij doeken die zij omwikkelen. Vaak hebben zij lange opgerekte oorlellen en missen zij een voortand in de onderkaak.
Ze eten slechts 1 x per dag vroeg in de ochtend en hun eten bestaat enkel uit vlees van de dieren en soep van het water waarin ze het vlees eerst koken. Verder drinken ze bloed gemengd met melk.
De kinderen gaan naar de basisschool en leren meestal niet verder omdat ze verplicht worden in het dorp te blijven.
Als de mannen 25 jaar zijn gaan zij trouwen. De mannen uit het dorp en vrouwen uit andere Masai dorpen worden dan bij elkaar gehaald. Vervolgens worden de mannen en vrouwen in 2 lijnen tegenover elkaar gezet en in het midden worden speren in de grond gezet. De mannen proberen door de dansen indruk te maken op de vrouwen en de vrouwen kiezen vervolgens hun man uit door de speer bij de man die zij leuk vinden in de grond te steken. Het is niet erg als er meerdere vrouwen voor dezelfde man kiezen want mannen mogen 2-5 vrouwen hebben.
Sinds 5 jaar worden doden buiten het dorp begraven . Daarvoor werden ze gewoon buiten het dorp gelegd maar dat is nu bij de wet verboden.

's Avonds op de camping werden we opnieuw ingelicht over de dieren die 's nachts ondanks de hekken toch op het kamp konden komen, dus geen eten mee in de tent en voordat je je tent uit gaat eerst kijken of je geen lichtgevende ogen ziet. Nee dit keer geen nieuw plasverhaal ;).

Wel hebben Chantal en ik nog een avontuur gehad bij het douchen 's avonds. Het was al donker en de douche was een stukje lopen vanaf onze tent. Aangekomen bij de douches was er geen licht en ik was mijn lampje vergeten. Chantal en ik besloten om dan maar ff snel samen te douchen omdat Chantal wel een lampje had. Dat ging best prima totdat we de warme kraan aanzetten. De douche werd direct zo heet dat we nauwelijks nog bij de koude kraan konden komen zonder onszelf te verbranden. Uiteindelijk lukte het Chantal toch om de koude kraan aan te zetten. We hebben de grootste lol gehad.

Dag 8 Gamedrive Masai Mara N.P

Zoals bijna een vast ritme geworden ging om 6.20 uur de wekker en stond om 6.45 uur het ontbijt klaar.
Vandaag zouden we een gamedrive gaan maken door Masai Mara N.P.

Voor vertrek hebben we eerst nog bezoek gehad van brutale aapjes die ineens overal tevoorschijn kwamen.
Voordat ik het wist hadden ze mijn banaan gestolen die ik bij mijn lunchpakketje naast mijn tas had gelegd. Vervolgens werd er tijdens het ontbijt geroepen dat de apen met een handdoek bezig waren. He shit dat was mijn handdoek aan de waslijn! Op het moment dat ik bij de waslijn aankwam lag de helft van de was op de grond en renden ze hard weg. Gelukkig lag al mijn was er nog. Ze waren er wel vandoor gegaan met de batterijen van Mark die hij voor zijn tent op de grond had liggen.

Nadat we onze spullen veilig in de tent hadden gelegd kon de gamedrive beginnen. Opnieuw hadden we geluk met het weer en was het een super mooie dag.

Voor de ingang van het park werden we direct omsingeld door de Masai vrouwen die vanalles aan ons probeerden te verkopen. Mark was weer in zijn element en was weer druk met afdingen.

Na een laatste toiletstop reden we het park binnen wat er direct heel anders uitzag dan het Nakuru N.P. Zo ver je kon kijken keek je uit over een enorm uitgestrekt graslandschap. Echt gaaf!
We hebben meerdere gazellen, antilopen, leeuwen, nijlpaarden, giraffes, zeebra's, olifanten, hyena's, stokstaartjes, vogels en zelfs een cheetah gezien.
Vooral de grote groep nijlpaarden die bij elkaar geklonterd in de rivier lagen en vond ik echt super om te zien. Je kunt er naar blijven kijken. Verder was de cheetah ook indrukwekkend. Wat een mooi beest!

Tegen 16.00 uur eindigde de gamedrive en reden we voldaan terug naar de camping. Het was een hele mooie dag geweest.

Dag 9 Reisdag

Vandaag stond een lange rit gepland naar de volgende camping in Kisii.

Na het eerste uur rijden stopten we voor een plaspauze, of was het toch iets anders!? Na het plassen werd er verteld dat we stukken hadden. De motor was te warm geworden en er lekte koelvloeistof. Gelukkig was het na een uur verholpen en konden we zonder problemen weer verder rijden.

Onderweg naar Kissii veranderde het droge en grasachtige landschap in steeds groenere heuvels en namen we afscheid van het Masai volk.

Nog steeds zo bijzonder om alle kinderen en soms zelfs volwassenen vol enthousiasme te zien zwaaien als je met de truck voorbij komt. Je wordt er helemaal vrolijk van!

Sinds vandaag heeft iedereen een Afrikaanse bijnaam gekregen. Mijn naam was Nyaguthi. De betekenis daarvan is iemand die veel reist.

Dag 10 Reisdag

Opnieuw stond er een reisdag gepland. Vandaag zouden we de grens naar Tanzania overgaan naar een camping bij Lake Victoria.
Nog altijd was het super mooi weer!

Bij de grens aangekomen ging het allemaal erg snel, sneller als op de heenweg naar Kenia. Aan de lopende band kregen we allemaal onze stempels en ging de reis vervolgens verder door Tanzania.

Een verschil dat meteen opviel is dat de meeste huizen daar van steen gemaakt zijn. Onze gids vertelde dat de gemeenschappen in Tanzania voor elkaar zorgen en dat het in Kenia ieder voor zich is.

Aan het einde van de middag kwamen we aan bij onze camping aan Lake Victoria. Wow vet, we konden onze tenten vlak aan het strand zetten en hadden een prachtig uitzicht over het meer. Super, je kreeg meteen het ultieme vakantiegevoel!
De fles Malibu ging open en we hebben vervolgens lekker geborreld op het strand. Genieten! :)

's Avonds werd het nog even spannend toen ik ging douchen en mijn handdoek was vergeten. Gelukkig moest Mark toen net naar de wc en kon hij Chantal even vragen om mijn handdoek te brengen. Ik weet eigenlijk niet hoe ik het anders had opgelost :).

Dag 11 Serengeti N.P.

Vandaag was het zover. We zouden naar het Serengeti N.P. gaan, wat bekend staat als een van mooiste wildparken van Afrika met het meeste wild.

Na nog geen half uur in het park kregen we een lekke band. Het ergste was dat op het moment dat we stil stonden allemaal steekvliegen
de truck in kwamen. Vantevoren waren we al gewaarschuwd voor steekvliegen onderweg. Snel met zijn alle die truck uit want buiten had je er minder last van.
De jongens uit de groep hielpen mee om de band te verwisselen en binnen een uurtje zat er een nieuwe band op en konden we weer verder.
Het werd onderweg steeds erger met de steekvliegen. Gewapend met slippers zat iedereen zijn kans af te wachten om die beesten kapot te slaan (en elkaar ;) ). Ze zaten echt overal!

Ondertussen genoten we volop van het uitzicht. Wat was het er mooi!
De eerste zeebra's, gazellen, bavianen, nijlpaarden, krokodillen, vogels en hyena hadden we al gezien voordat we aan het einde van de dag bij onze camping of eerder gezegd kampeerplaats aankwamen. We kampeerden midden in de Serengeti, met enkel een hokje om in te koken, 2 douches en 4 wc's. Voor de rest niemand om ons een en geen hekken die ons zouden beschermen tegen de wilde dieren. We zaten dit keer echt midden in de wildernis. Echt super! Zo had het alle dagen mogen zijn.

's Avonds heb ik samen met Suzanne, Jeffrey, Joyce, Mark en Chantal heb ik nog een hele tijd liggen kijken naar de sterren. Je kon er naar blijven kijken. De hemel was zo helder en stond vol met sterren. Heel gaaf! Over wat Mars nu precies was zijn we het nog steeds niet eens ;).

Bij het kampvuur hoorden we later de hyena's op de achtergrond en vervolgens zagen we er zelfs een op korte afstand van ons kamp lopen.
Blijkbaar had er 's nachts ook een tegen de tent van Jeffrey en Suzanne gelegen.

Dag 12 Gamedrive Serengeti N.P.

's Ochtends na het ontbijt startte de gamedrive door de Serengeti nadat we eerst nog even gestopt waren bij een garage om de lekke band van de truck te laten maken.

Tijdens de gamedrive werden we overspoeld met giraffes, gazellen, stinkende nijlpaarden, buffels, zwijnen en vele kuddes olifanten. We stonden op een gegeven moment echt middenin een kudde passerende olifanten die met hun baby's vlakbij de truck water gingen drinken.

Vervolgens zagen we evenlater een luipaard in een boom liggen. Yes daarmee was de Big Five compleet! :)

Het werd steeds leuker want daarna zagen we ergens anders 2 leeuwen in een boom liggen. Oh nee wacht in die tak links boven zit er nog 1, oh en kijk die daar rechtsboven dat zijn er 2. Dat waren er in totaal dus 4.

Na de middagbreak waarin we tijd hadden om na de lunch nog even te relaxen ging de gamedrive om 15.30 uur verder.

Hmm waar waren die dieren nu ineens gebleven? Zoveel dieren we in de ochtend hadden gezien, zo leeg waren de vlakten nu.

Op een gegeven moment kwamen we toch weer heel wat dieren tegen, waaronder nog een luipaard in de boom en met name nog meer kuddes olifanten.

Vlak voordat we na de gamedrive terugreden naar de kampeerplaats hebben we zelfs nog 2 olifanten in gevecht gezien. Dat was echt super gaaf om te zien! Normaal zie je zoiets alleen op tv.

De volgende ochtend zouden we onze reis door de Serengeti vervolgen naar de Ngorongoro-krater, een enorme vulkaan vol met wilde dieren.

Dag 13 Serengeti N.P. - Ngorongoro N.P.

Wat ik eigenlijk gehoopt had dat niet zou gebeuren, gebeurde vannacht wel. Ik moest halverwege de nacht naar de wc. Nadat Chantal de omgeving had gecheckt zijn we samen snel naast de tent gaan plassen. Echt precies op dat moment hoorden we de hyena's weer. Rondschijnend met onze lampjes zagen we niks. Vervolgens toch maar snel uitgeplast en toen snel weer de tent in.
's Ochtends vertelde onze reisleider dat 's nachts een leeuw in de buurt mogelijk een prooi heeft gehad en dat de hyena's de prooi wilden afpakken. Heel de nacht zijn er geluiden gehoord.

Net nadat we vanaf de kampeerplaats vertrokken waren zagen we een voertuig stilstaan vlakbij een rots. Wat was daar? Terwijl we dichterbij kwamen zagen we schuin voor de rots in de schaduw een Cheetah in het gras liggen. Vet, dat was een goed begin van de ochtend!

Evenlater passeerden we weer een kudde olifanten en onderweg zagen we nog gazellen, zeebra's, hyena's en een hele grote kudde buffels. Het hoogtepunt waren de enorme kuddes gnoes die in kilometerslange rijen achter elkaar door de Serengeti trokken en voor onze truck de weg overstaken. Heel indrukwekkend!

Vanuit eindeloze grasvlakte van de Serengeti reden we na de lunch door naar het Ngorongoro N.P. Dit park werd met een poort gescheiden van de Serengeti. In het dit wildpark hadden gazellen de overhand en zagen we opnieuw een kudde gnoes voorbij trekken. Een baby gnoe die vermoedelijk zijn kudde kwijt was kwam nog even bij de truck kijken.

Verder was het Masai volk terug die op het land liepen met hun koeien.

In de verte kon je de vulkaan al zien liggen en vanuit de truck had je rondom mooie uitzichten over de vulkaan en het omliggende landschap.
Vannacht zouden we slapen op de kraterrand van de vulkaan.

Een half uur voordat we bij de camping aankwamen hebben we eerst ruim een uur met stukken gestaan omdat de motor weer overhit was.

Bij het opzetten van de tent kregen we ineens bezoek van een olifant die bij de wc's liep en later op de avond liepen er 3 buffels op de camping. Bizar! Ze stonden ook echt vlakbij de wc's waar wij nog heen moesten om onze tanden te poetsen.
Ze keken niet op of neer van ons en gingen ongestoord verder met grazen. Toen we daarna in onze tent lagen hoorden we ze wel heel dichtbij grazen. Shit! Mijn handdoek hing nog buiten aan de tent!
Door eerst een klein openingetje keek ik vanuit de tent naar buiten en vervolgens zag ik dat ze vlakbij de tent naast ons liepen. Toen heb ik toch nog maar even snel mijn handdoek binnen gehaald.

Dag 14 Gamedrive Ngorongoro krater

Vanmorgen was het vroeg opstaan voor de laatste gamedrive in de Ngorongoro krater. In 2 Land Cruisers daalden we via een scenische route 600 m af naar de krater. De krater heeft een oppervlakte van 265 km² en zit vol met wild. We hebben talloze zebra's gezien, gnoes, hyena's, jakhalzen, buffels, verschillende vogels en gazellen. Verder zagen we in de verte de zwarte neushoorn en hebben we meerdere leeuwen van heel dichtbij gezien tot aan een meter vanaf de auto. Daarnaast hebben we een aantal jakhalzen en hyena's het vlees van een kadaver zien scheuren en hebben we aan de rand van een meer gezeten vol met nijlpaarden. Ook een mooi gezicht was het kratermeer dat vol zat met flamingo's.

Dit was het laatste wildpark dat we tijdens deze reis zouden bezoeken. Een mooie afsluiting!

Na de krater reden we in de middag door naar onze camping in Mto Wa Mbu en daar lag op het einde van de middag het zwembad op ons te wachten. Lekker!
's Avonds hebben we een gezellig buffetdiner gehad op de camping om de laatste avond te vieren voordat Berend en Esther in Arusha zouden afhaken om 2 dagen later door te vliegen naar Australië.

Nog twee dagen aan het vaste land en dan varen we over naar Zanzibar.

• 03 Maart 2014 - 11:24

Berry:

Heej Mandy,

Dat je nog tijd hebt om deze mooie verhalen te schrijven, gezien de vele indrukken die je opdoet. Ik wil na je vakantie graag met je in gesprek voor tips. Staat nu boven aan de lijst bij ons. Nog ene mooi vervolg en tot horens!

• 03 Maart 2014 - 15:52

Annelies De Haan:

Wat was dit weer een mooi verslag maar ook zeer spannend Mandy je hebt nog geluk dat je nog niet verscheurt bent door een leeuw ofzo haha geintje maar geniet nog maar even van je volgende avontuur want het begint nu weer te korten het avontuur is weer bijna voorbij Gr weer van ons

• 04 Maart 2014 - 13:24

Oma De Haan:

mandy wat een verhaal weer dat je dat allemaal onthoud om later op te schijven chapo je hebt je roeping gemist je had schijfster moeten worden nog enkele dagen en het zit er weer op geniet nog van de laatste dagen en wees voorzichtig groetjes oma

• 04 Maart 2014 - 14:06

Romy:

Hey Mand..
    Dat was een kort gesprek op de ap ;-)
    Nu snap ik het wel als ik de verhalen lees.. Mooi hoor! klinkt allemaal supergoed!!
    Bijna naar Zanzibar.... heerlijk!!!! Geniet ervan en tot (zeer) snel! X