Reizen, pech en nog meer pech - Reisverslag uit Mabuku, Tanzania van Mandy Heuvel - WaarBenJij.nu Reizen, pech en nog meer pech - Reisverslag uit Mabuku, Tanzania van Mandy Heuvel - WaarBenJij.nu

Reizen, pech en nog meer pech

Blijf op de hoogte en volg Mandy

05 Maart 2014 | Tanzania, Mabuku

Dag 15 Reisdag

De komende 2 dagen zouden we de meeste tijd doorbrengen in de truck en stonden lange reisdagen gepland.

In de ochtend maakten we eerst nog een stop bij een reptielenpark met slangen, krokodillen, schildpadden en hagedissen. Wanneer mensen gebeten worden door een slang krijgen ze daar het antigif. Het is een van de weinige plaatsen in Tanzania waar mensen terecht kunnen voor antigif. Voor het antigif hoeven mensen niet te betalen. Het wordt gezien als noodzaak om mensen te helpen. Jaarlijks overlijden 300 mensen aan een slangenbeet en worden 1500 mensen gebeten in Tanzania, Kenia en Uganda. Medewerkers van het reptielenpark komen ook bij mensen thuis om slangen weg te halen.
De medewerker die ons rondleidde vertelde zelf een keer door een Black Cobra in zijn ogen te zijn gespuugd. Door zo snel mogelijk zijn ogen met water uit te spoelen heeft hij zijn ogen gered.
Verder vertelde hij dat een jongen van 14 jaar een keer door een Black Mamba, de gevaarlijkste slang van Afrika, in zijn been was gebeten. Jongens die op dat moment bij hem waren hebben zijn been boven de beet direct afgebonden waarna ze 6 uur hebben gelopen om bij het reptielenpark te komen voor het antigif. De jongen heeft ontzettend geluk gehad en heeft de beet overleefd en zelfs zijn been kunnen houden.
Ze noemen de Black Mamba ook wel de '7 Step' omdat je na een beet nog ongeveer 7 stappen kunt zetten voordat je buiten bewustzijn raakt. Het afbinden van het been van de jongen heeft dus zijn leven gered.
Tenslotte hebben we ook foto's van een Python gezien die een jongen die buiten op de grond lag te slapen in zijn geheel had opgegeten. Hij heeft de jongen eerst gewurgd en vervolgens in zijn geheel opgegeten. Echt bizar! Ze vonden de slang later met de jongen in zijn geheel nog in zijn buik dood onder een hek waardoor hij wilde ontsnappen. Het hek stond onder stroom en heeft de slang geëlektrocuteerd. Ondanks dat het zeer zelden voorkomt kan een volgroeide Python kan gemakkelijk iemand van 75 kg opeten.

Naast de reptielen zaten er ook vogels en een baviaan die allen gewond zijn binnengebracht. De meeste dieren worden na behandeling zo mogelijk weer uitgezet in het wild.
Met het aapje hebben we echt gelachen. Als je hem een hand gaf ging hij met zijn nagel de lossen velletjes van je hand krabben om deze vervolgens op te eten. Het was echt hilarisch.
Verder hebben we ook een mini krokodil vast mogen houden. Nadat een paar mensen waren geweest durfde ik ook wel. Bij Mark maakte hij ineens een onverwachte beweging waardoor hij hem van schrik op de grond liet vallen. Dat was toen even spannend.

Na het bezoek aan het reptielenpark kregen we onderweg helaas weer pech met de truck en zou het in ieder geval 1 uur gaan duren voordat we weer verder konden. We waren op dat moment gelukkig net bij een klein winkelcentrum met onder andere een supermarkt en een koffietentje waar we wat konden eten en drinken.

Na het doen van de nodige boodschappen zijn we met zijn alle bij het koffietentje gaan lunchen in afwachting van het nieuws dat we weer verder zouden gaan.

1 uur werd 2 uur en uiteindelijk 4,5 uur later was de truck 'gemaakt'.
Ze hadden onder andere problemen met de versnellingsbak en hadden om deze te kunnen maken een onderdeel nodig. Eenmaal een onderdeel gehaald bleek het het verkeerde onderdeel te zijn.
Om de tijd te doden hebben we maar een ijsje gehaald.

Zulke momenten zijn vervelend maar als je je er druk over maakt heb je er alleen jezelf mee dus je kunt je er beter gewoon bij neerleggen en afwachten. Gelukkig stond er voor deze dag toch niets speciaals op de planning, we zouden alleen pas laat op de camping aankomen.

Toen we uiteindelijk allemaal weer in de truck zaten vervolgde de reis na een stop van in totaal bijna 5 uur.

Dat was nog niet het einde van de problemen. 15 km voordat we bij de camping waren kregen we wederom pech met de truck en duurde het weer 1 uur voordat we verder konden.
Om 21.45 uur kwamen we eindelijk aan op de camping.

Dag 16 Reisdag

De laatste nacht in de tent '310' was een feit. Vandaag stond de laatste lange reisdag gepland naar Dar Es Salaam waar we 's avonds een hotelovernachting zouden hebben voordat we de volgende ochtend met de boot naar Zanzibar zouden gaan.

Doordat er nog steeds problemen waren met de truck is onze gids druk bezig geweest met het organiseren van vervangend vervoer. Uiteindelijk was er een bus geregeld die ons om 8.00 uur zou ophalen. Natuurlijk zaten we nog steeds in Afrika dus het werd ruim 1,5 uur later dat de bus kwam en bijna 2 uur later voordat we vertrokken. Inmiddels had iedereen zich daar wel bij neergelegd dus hadden we nog alle tijd voor een potje 'Saboteuren'.

Onderweg kon je merken dat het een stuk benauwder werd. Links van ons zagen we een bergkam en daarachter was de zee.
De wegen waren niet overal even goed. Soms lag de weg voor ons ineens opengebroken en moest je via een zandpad naast de weg om de werkzaamheden heen.

Bij een stop in een dorpje werd de bus omsingeld door straatverkopers die fruit, koek en drank aan ons wilden verkopen. Het etenswaar en de drank droegen zij in doosjes op hun hoofd en daarmee gingen zij alle ramen rondom de bus langs.
Toen evenlater een volgende bus stopte vlogen zij als een zwerm bijen op de bus af.

's Avonds reden we door drukke straten vol terasjes en gezellige nachtmarkten waar mensen langs de weg eten bereidden en verkochten.

Bij vertrek werd ons verteld dat we rond 18.00 uur zouden aankomen bij ons hotel in Dar es Salaam. Dat werd iets later waarna we om 21.45 uur eindelijk bij ons hotel aankwamen.
Het was een lange en vermoeiende rit geweest.

De hotelkamer was een welkome verassing met heerlijke bedden, een fijne douche en airco. Dat was genieten na 2 weken kamperen.
De frietjes met biefstuk en pepersaus die ik daarna kreeg smaakte ook erg goed.

Na het eten hebben we onze tassen weer even opnieuw ingepakt en vervolgens zijn we lekker gaan slapen. Om 7.15 uur zouden we ontbijten en om 9.30 uur zouden we de boot hebben naar Zanzibar. Lekker genieten nog de laatste dagen aan het strand! :)

• 05 Maart 2014 - 08:30

Linds:

Verschrikkelijk al dat reizen en de kapotte wagens! Maar goed nu lekker genieten nog de laatste dagen aan het strand en dan kan je weer uitgerust thuis komen!

Dikke kus

• 05 Maart 2014 - 10:09

Mam:

Het zit er weer bijna op, ga nog maar lekker duiken en snorkkelen .
    Je hebt er weer een flink avontuur opzitten, ik zal blij zijn als je weer heelhuids thuis bent.

• 07 Maart 2014 - 13:39

Harry Van Roemburg:

Hoi Globetrotter,
    Uit de verslagen van jou heb ik begrepen dat je vrijwel de gehele fauna en flora van Afrika hebt gezien.
    Behalve leeuwen, gazelles, buffels en andere soorten heb je zelfs "de Pechvogel" meegemaakt. Dan heb je toch echt wel 200 % waar voor je geld.
    Gelukkig kun je er mee blijven lachen en zul je er wel voor zorgen dat je het naar je zin hebt.
    Nog veel plezier.