De onderwaterwereld van Ningaloo Reef Marine Park - Reisverslag uit Denham, Australië van Mandy Heuvel - WaarBenJij.nu De onderwaterwereld van Ningaloo Reef Marine Park - Reisverslag uit Denham, Australië van Mandy Heuvel - WaarBenJij.nu

De onderwaterwereld van Ningaloo Reef Marine Park

Blijf op de hoogte en volg Mandy

28 Oktober 2017 | Australië, Denham

Na de nacht op een rest area, ergens onderweg, kwamen we 's ochtends al vroeg aan in Exmouth, de toegangspoort tot het Ningaloo Reef Marine Park. Daar aangekomen gingen we eerst op zoek naar een supermarkt. Gelukkig hoefden we niet al te veel boodschappen te doen, want voor de paar boodschappen die we nodig hadden waren we al even 83 dollar kwijt. Echt bizar! We kopen hier steeds kannen van 10-15 liter water en voor 10 liter water betaalden we in Exmouth bij een lokale supermarkt bijna 12 dollar, het dubbele van wat we bij Woolworths of Coles betalen.

Behalve het doen van boodschappen en een bezoek aan het visitor centre stond er die dag niets op de planning. De rest van de dag hebben we vervolgens doorgebracht aan het zwembad bij de camping. Aangezien het hoogseizoen was afgelopen, was het totaal niet druk op de camping en hadden we het zwembad in eerste instantie helemaal voor onszelf. Genieten!
Die middag hadden we een leuk stel ontmoet uit Perth, die samen met hun twee kinderen Brody (9) en Anthony (4), voor een jaar aan het reizen waren door Australië. Zij hadden hun werk opgezegd en hun huis in Perth verkocht en hadden een caravan aangeschaft waarmee ze reizen totdat ze hebben besloten waar ze na hun trip willen settelen. Ze hadden niet echt een termijn en zouden wel zien hoe het zou lopen. Rush was altijd vrachtwagenchauffeur geweest voor de mijnbouw en was daardoor vaak van huis en daarom wilden ze nu quality time met het gezin. Tegan werkte voor een universiteit en had nu een project aangenomen in Broome, waar ze straks ongeveer een maand gaat werken voor een medisch centrum voor Aboriginals om medische gegevens in kaart te brengen en een plan te schrijven om de zorg te verbeteren. Terwijl ze reizen doet Brody thuisstudie en werkt hij dagelijks een aantal uur aan zijn schoolopdrachten. Echt bizar dat dat hier allemaal kan. Zo hebben we al meer mensen gesproken die hun kinderen zonder problemen een termijn van school halen om een aantal maanden te reizen.

Na de ontmoeting met Rush en Tegan eindigden we 's avonds met het eten aan tafel bij een Zweedse man, die drie weken alleen door Australië aan het reizen was. Een hele aardige man, die we de dagen erna steeds wel weer ergens tegenkwamen maar met name in de keuken van de camping.

De volgende dag zijn we naar Cape Range National Park gegaan, op 45 minuten rijden van Exmouth. Aangezien we die dag graag bij een van de campsites in het park wilden overnachten moesten we eerst online een campsite reserveren bij het visitor centre in het park. Met een ijzersterk geduld was het ons na 50 minuten eindelijk gelukt om een campsite te reserveren en dat had alles te maken met de super trage WiFi bij het visitor centre. Het vrouwtje van het visitor centre zei zo mooi: "Maak je geen zorgen, jullie hebben de tijd want jullie hebben vakantie". Tja ergens had ze daar natuurlijk ook wel gelijk in.

In het park zijn we vervolgens begonnen met een wandeling bij Yardie Creek, een rivier die vanuit de zee uitmondt in een kloof. Een leuke wandeling met mooie uitzichtpunten vanaf de rand van de kloof op de rivier, met op de achtergrond de zee. Onderweg zagen we nog een aantal kangoeroes wegspringen, eentje van heel dichtbij. Dat blijf ik leuk vinden :).
Na Yardie Creek zijn we even gestopt bij Sandy Bay, een adembenemend mooi wit zandstrand met kristalhelder blauw zeewater. Echt een plaatje! Vervolgens zijn we doorgereden naar Oyster Stacks, waar we gesnorkeld hebben. Het duurde even voordat we via de rotsen en scherpe steentjes aan de kant in het water stonden, maar toen we in eenmaal in het water lagen zagen we direct een blue dotted stingray en heel veel andere soorten vissen. Ik zag ook nog een wobbegong shark zwemmen. Het zeewater was alleen vrij koud, waardoor we op een gegeven moment zo aan het rillen waren dat het niet meer vol te houden was in het water. Na het snorkelen kwamen we ook allebei als een ijsklontje uit het water en duurde het zeker een half uur voordat we weer een beetje opgewarmd waren.

Nadat we weer een beetje op temperatuur waren gekomen, zijn we doorgereden naar Turquoise Bay, wederom een prachtig mooi strand waar we de rest van de middag lekker op het strand gelegen hebben en gesnorkeld hebben. Tijdens het snorkelen zagen we onder andere een schildpad, een glimp van een reef shark die voorbij zwom en een heleboel andere vissen.
Toen we er genoeg van hadden zijn we aan het einde van de middag naar onze campsite gereden. Het was een kleine, maar ruim opgezette campsite met maar 10 kampeerplaatsen en rondom weids uitzicht op de omgeving. Gesetteld in onze campingstoelen hebben we vervolgens, met een zak chips en een drankje, genoten van een stuk of 10 kangoeroes, die op het gras naast onze camper aan het eten en rond huppelen waren. Genieten!

De dag erna stonden twee duiken gepland op het rif in Lighthouse Bay. De eerste duikstop was 45 minuten varen vanaf de aanlegsteiger en onderweg hadden we het geluk dat we drie humpback whales boven zagen komen om lucht te happen. We zagen ze weliswaar vanaf een afstandje, maar het was toch erg cool om te zien. Eerst zagen we een walvis en de tweede keer zagen we een walvis met een baby.
Tijdens het duiken zagen we verder onder andere een aantal wobbegong sharks, die aan het luieren waren verstopt tussen het rif, verschillende sea snakes, moray eels, lion fish en een variatie aan andere kleine en grotere vissen.
De terugweg naar de aanlegsteiger was ook niet saai, aangezien we toen een leopard shark zagen zwemmen aan de oppervlakte van het water naast de boot en wederom drie walvissen in de verte. Dit keer liet een van de walvissen zijn staart zien boven water. Super vet! Verder zijn we getuigen geweest van 'turtle porn', oftewel parende schildpadden aan de oppervlakte van het water. Al met al een lekker dagje dus.

Na het duiken zijn we teruggegaan naar de camping in Exmouth voor nog een verfrissende duik in het zwembad en wat ontspanning. Vervolgens hebben we nog een hele leuke avond gehad met Rush en Tegan onder het genot van een drankje bij hun in de caravan. We twijfelden even om nog een nachtje langer in Exmouth te blijven omdat het daar zo relaxt was, maar we waren ook wel weer benieuwd naar de rest van wat we nog te zien zouden krijgen. Uiteindelijk besloten we om de volgende ochtend nog een aantal uitzichtpunten mee te pakken en daarna door te rijden naar Coral Bay.

Bij aankomst in Coral Bay verbaasden we ons over hoe klein het plaatsje was. Naast elkaar bevonden zich de enige twee caravan parken en aan de overkant van de straat zat een hostel en een kleine shoppingcentre met onder andere een supermarkt, een bakker, een restaurant en een aantal touroperators waar je een tour kon boeken om te snorkelen, te duiken of om quad te rijden. Meer dan dat was er niet. Vanaf het caravan park stak je de straat over en dan stond je in 2 minuten op het strand. Prima om onszelf 2 dagen te vermaken.

De eerste dag zijn we lekker naar het strand gegaan. Opnieuw een bijzonder mooi strand, gelegen in een rustige baai waar het fel blauwe water enorm afstak tegen het witte zand. Vanaf het strand liep je via het zachte zand het water in en 200 meter verderop begon het rif waar je prachtig kon snorkelen. We hebben die dag tijdens het snorkelen weinig vis gezien, maar wel een bloemenzee aan koraal dat in de vorm van slakroppen zo ver je kon kijken te zien was. Ondanks dat het koraal weinig kleur had, was het heel mooi om te zien!

Aangezien Tim de dag ervoor het goede nieuws had ontvangen dat hij was aangenomen voor de nieuwe functie waarop hij gesolliciteerd had, moest dat natuurlijk gevierd worden en zijn we die avond lekker uiteten geweest.
Je kon wel merken dat de avonden naarmate we zuidelijker gingen steeds koeler werden. Niet alleen hadden we die avond voor het eerst een vestje nodig, maar we hadden die nacht ook lekker warm onder het dekbedje geslapen. Zo gek als je bedenkt dat de nachten eerst niet uit te houden waren en dat je het nu gewoon koud had 's avonds. Op zich wel lekker met slapen :).

Voor de tweede dag hadden we een tour geboekt om met mantarays te gaan snorkelen. Met 20 man gepropt op een vrij kleine boot zijn we 3 snorkelplekken afgegaan en hebben we op de tweede snorkelspot gezwommen met een mantaray. Echt gaaf en zo indrukwekkend om met zo'n beest te zwemmen!
Behalve de mantaray zagen we op de andere snorkelplekken onder andere drie grey reef sharks, die nog hoog op het lijstje stonden bij Tim, een blue dotted stingray en een aantal schildpadden. Een heerlijk dagje!

De volgende ochtend vroeg zijn we vertrokken voor de reis naar Carnarvon. Onderweg naar Carnarvon hebben we een bezoek gebracht aan de indrukwekkende blowholes bij Point Quobba, waar het zeewater soms tientallen meters hoog spoot uit gaten in de klif op het moment dat grote golven de kust raakten. Heel bijzonder om te zien!
Na het zien van de blowholes zijn we doorgereden naar Carnarvon, waar we de middag gebruikt hebben om boodschappen te doen en te tanken. Aangezien Carnarvon bekend stond om zijn groenten- en fruitteleelt, hebben we ook wat groenten gehaald bij een lokale teler. Super grappig :).

Vanuit Carnarvon zijn we de volgende ochtend verder gereden naar Monkey Mia, waarbij de kilometerteller de 6500 kilometer alweer was gepasseerd. Daarover meer in ons volgende reisverslag.

• 28 Oktober 2017 - 11:34

Mam En Pap:

Je hebt weer veel leuke dingen meegemaakt en gezien
    Nog veel plezier

• 28 Oktober 2017 - 13:10

Moeke:

genieten!!!

• 28 Oktober 2017 - 17:57

Annelies De Haan :

Weer een bijzonder verslag Mandy en Tim dat was voor Tim wel heel goed nieuws dat hij aangenomen is gefeliciteerd en nog heel veel plezier gr

• 29 Oktober 2017 - 06:22

Margie:

Wow! Fantastic memories!

• 29 Oktober 2017 - 08:36

Nienke :

Weer leuk om te lezen! En Tim gefeliciteerd, super voor je!! genietse xx van ons

• 29 Oktober 2017 - 09:46

Lindsay:

Dat is niet heel vervelend wat jullie daar allemaal zien en doen!