Het noorden van Thailand - Reisverslag uit Louang Namtha, Laos van Mandy Heuvel - WaarBenJij.nu Het noorden van Thailand - Reisverslag uit Louang Namtha, Laos van Mandy Heuvel - WaarBenJij.nu

Het noorden van Thailand

Blijf op de hoogte en volg Mandy

26 November 2017 | Laos, Louang Namtha

Na een rit van bijna 12 uur met de nachttrein kwamen we zondag om 12.30 uur aan in Chiang Mai. De eerste indruk was meteen goed. Ons hotel zat op een super gunstige locatie tussen de avondmarkt en het oude centrum, met in de buurt verschillende leuke restaurantjes en barretjes.

Die avond waren er de sunday market walking street, een gezellige markt in het oude centrum van Chiang Mai waar ze van alles verkochten, van snacks en smoothies tot hele maaltijden, kleding en allerlei ander prulspul. Leuk om even overheen te lopen.
Er zaten wel veel muggen, dus smeren met anti muggen lotion was echt een noodzaak.

Voor de volgende dag hadden we een hike and bike tour geboekt in het Doi Suthep National Park. 's Ochtends om 9.30 uur werden we vlakbij ons hotel opgehaald en naar een kantoor gebracht voor een briefing.
Na de briefing werden we naar het startpunt van de tour in het National Park gebracht.

Met een groep van 10 personen begonnen we vervolgens met een hike van zo'n 2,5 uur door de jungle. De hike begon vrij vlak en later zat er af en toe een pittig klimmetje in. We eindigden met lopen bij een schattig bergdorpje, waar gloednieuwe mountainbikes klaar stonden voor het tweede gedeelte van de tour, downhill fietsen.
Na het eten van een noodle soep werden de fietsen uitgedeeld en begonnen we aan de tocht naar beneden. Niet iedereen had evenveel ervaring met mountainbiken dus onderweg moesten we regelmatig stoppen om te wachten totdat de groep weer bij elkaar was.
Gelukkig had onze gids daar een oplossing voor. Hij wees Tim, een Spaanse jongen en mij aan om hem te volgen. Vervolgens wees hij steeds een pad aan waar wij in moesten fietsen voor wat meer uitdaging. En die uitdaging was er zeker. Het eerste pad waar we in fietste was zo smal en bebost dat ik meteen een smack in the face kreeg van een laaghangende tak in het begin van het pad. Aan diezelfde tak heeft Tim zich vervolgens bijna opgehangen toen de tak achter zijn helm bleef hangen.
De stenen, boomwortels en andere obstakels waarlangs we ons moesten manoeuvreren tijdens het afdalen maakte het soms best spannend. Het kostte enige concentratie om op je fiets te blijven zitten, maar het is ons gelukt om heel beneden te komen.
Aan het eind van de afdaling kwamen we uit bij een groot meer, waar we ter afsluiting van de tour geluncht hebben in super leuke bamboe hutjes aan het water. Een leuke afsluiting van de dag!

Na de tour hebben we onszelf eerst verwend met een massage en 's avonds zijn we nog even naar de avondmarkt geweest.
Het plan was om de volgende dag een scooter te huren en daarmee naar Pai te rijden. Dat plan liep een beetje in de soep toen we 's ochtends bij het verhuurbedrijf aankwamen en er geen scooters stonden. Dat was de mededeling die we kregen en daar konden we het mee doen. We hadden geprobeerd om van tevoren al een scooter te reserveren, maar dat deden ze niet omdat ze genoeg klanten hadden.
Ze zeiden dat we 's ochtends tussen 7.00 uur en 7.30 uur naar het kantoor moesten komen op de dag dat we een scooter wilden huren, want na 8.00 uur konden ze niet garanderen of er nog scooters zouden zijn.
Toen we vervolgens dus om 7.15 uur bij het bedrijf stonden en er geen scooters waren, was de optie om met een mini bus van dat bedrijf naar Pai te gaan. De eerste bus zou om 7.30 uur vertrekken, dus dat hebben we toen maar gedaan.

Na een mooie rit door de bergen, kwamen we 3,5 uur later aan in het levendige Pai.
Het centrum van Pai bestond maar uit drie straten, maar er hing een hele relaxte sfeer. We hadden twee nachten een hotel met zwembad geboekt aan de rand van het centrum, met een prachtig uitzicht over de omliggende bergen. Echt top!
Die middag hebben we lekker aan het zwembad gelegen en 's avonds zijn we het stadje ingegaan. Bij het zwembad raakten we aan de praat met een Nederlands stel, Rutger en Jordina, waarmee we die avond gezellig een drankje hebben gedaan in een barretje met een live band.

De volgende dag zijn we Pai gaan verkennen met een scooter, de manier om alle bezienswaardigheden rondom Pai te bezoeken. Zo zijn we onder andere naar twee watervallen gereden, naar een mooi uitzichtpunt in de bergen en naar de grote White Buddha, waar je vanaf een heuvel een mooi uitzicht had over de stad. Ook zijn we gestopt bij de indrukwekkende Pai Canyon.
Halverwege de middag hadden we het meeste wel gezien en hebben we de rest van de middag nog even genoten van het zwembad bij ons hotel. Vervolgens zijn we 's avonds met Rutger en Jordina wat gaan eten in het stadje. Helaas begon het tijdens het eten te regenen en heeft het de rest van de avond geregend, waardoor de sfeer op straat na het eten meteen wat minder was. Na nog een drankje zijn we rond 23.00 uur teruggelopen naar ons hotel.

De volgende ochtend stapten we op de scooter terug naar Chiang Mai. Onze grote backpacks werden door het verhuurbedrijf gedropt in Chiang Mai dus we hoefden zelf alleen onze dagrugzak mee te nemen. Dat was wel fijn.
Aangezien het die dag vrij bewolkt was nam ik voor de zekerheid een vestje mee voor onderweg, maar Tim vond dat niet nodig. Daar had hij al snel spijt van toen het onderweg vrij fris werd in de bergen, maar gelukkig was dat zijn eigen schuld ;).
Het rijden door de bergen was wel echt super om te doen.

Al vrij vroeg waren we weer terug in Chiang Mai en zijn we eerst gaan lunchen. Daar ontstond ineens het idee om een tattoo te laten zetten. Met die impulsieve gedachte hebben we op internet een goede tattoo shop opgezocht en een uur later zaten we allebei in de stoel om getatoeëerd te worden. Ja echt, ik maak geen grapje!
Tim heeft een tekst op zijn bicep laten tatoeëren en ik een tekst op mijn onderarm.

Die avond zagen we Huey weer, die we eerder in Bangkok hadden ontmoet. Met zijn drietjes zijn we vervolgens gezellig wat gaan eten en drinken in het oude centrum.
De dag erna zijn we 's ochtends met zijn drieën naar de drukbezochte tempel bij Doi Suthep gegaan. Onderweg terug naar het hotel bedachten we dat we wel zin hadden in een massage. Aangezien de eerste ervaring van Huey met een Thaise massage in Bangkok erg ongemakkelijk was, zijn we naar een goed aangeschreven spa gegaan. Laten we het erop houden dat de masseuse in Bangkok dacht dat Huey wel in was voor een happy end. Haha geweldig verhaal.

's Avonds hebben we met zijn drieën een kookworkshop gedaan in het oude centrum van Chiang Mai. Tijdens de workshop hebben we 4 gangen gemaakt, waarbij we steeds konden kiezen uit 3 gerechten. Wij hebben kip cashew gemaakt, een Thaise soep, loempia's en een groene curry. Leuk om een keer te doen! Aan het eind van de workshop kregen we een receptenboekje mee, zodat we de gerechten thuis ook kunnen maken.

Toen we na de kookworkshop terugkwamen in ons hotel kregen we het schokkende nieuws dat we veel eerder dan verwacht oom en tante waren geworden van Lux. Aangezien ze 12 weken te vroeg geboren was, was het natuurlijk spannend hoe het allemaal zou gaan met de kleine. Super kut dat je op dat moment aan de andere kant van de wereld bent.
Tja wat doe je dan, terugvliegen of blijven. Ineens is het reizen dan niet zo belangrijk meer. Uiteindelijk hebben we besloten om voorlopig te blijven, zolang alles goed gaat. De kleine heeft een goede start gemaakt volgens de artsen, dus daar houden we ons maar aan vast.

De volgende ochtend zijn we met de bus naar Chiang Rai gegaan, waar we bij aankomst de indrukwekkende White Temple hebben bezocht. Zoals de naam al aangeeft, was de tempel helemaal wit. Aangezien het een van de weinige highlights van Chiang Rai was, was het bijna onmogelijk om een foto te maken zonder tientallen mensen op de achtergrond. We hadden de grootste lol met selfies maken, waarbij we probeerden om precies zo te gaan staan dat we op de foto precies voor de mensen op de achtergrond stonden, zodat het leek dat wij alleen bij de tempel waren.

Verder was er niet zo veel te beleven in Chiang Rai. Na de tempel zijn we vanuit het hotel met leenfietsen naar het centrum gegaan om wat te eten en te drinken en verder hebben we die avond lekker gerelaxt op de hotelkamer.

Vanuit Chiang Rai hebben we vandaag om 12.30 uur de bus genomen naar Luang Namtha in Laos, waar we vanavond om 20.00 uur zijn aangekomen. Morgen gaan we vanuit hier beginnen aan een driedaagse trekking door de jungle.

• 26 November 2017 - 16:46

Moeke:

veel plezier nog in de jungle en ik kijk uit naar jullie tatoeages

• 26 November 2017 - 19:31

An Elites De Haan:

Hallo Tante Mandy en Ome Tim gefeliciteerd met Lux het is een wonder baby en jazeker dat was heel erg schrikken maar het is een wondertje ze doet het heel goed je ziet ze flink bewegen op het scherm ze licht geen Minnuut still heel mooi om dat te zien ze doet het geweldig goed Daar hoef je Niet over ongerust te zijn en met Linds gaat het ook goed het is natuurlijk voor Jullie wel dubbed nu je zover weg zit is natuurlijk Niet zo leuk ik snap heel goed dat je er nu bij wilt zijn maar je kan er toch Niets aan doen maar het is heel fijn dat ze het zo goed doet en dat is nu het voornaamste dus ik zou zeggen geniet alsnog van Jullie welverdiende vakantie gr

• 26 November 2017 - 19:38

Mam:

Nou ik kijk niet uit naar die tatoage, ik heb de kaasschaaf al klaar liggen

• 27 November 2017 - 15:53

Chantal De Haan:

Leuk weer om te lezen. Geweldig wat jullie nu aan het doen zijn.
    Dat jullie dat durven een tattoo laten zetten daar, zal tante Betsa niet
    blij mee zijn.

Het was inderdaad heel erg schrikken hier maar we zijn positief met zijn alle

Geniet nog van jullie reis

• 01 December 2017 - 15:52

Joke:

Hoi Mandy&Tim
    Geweldig wat jullie allemaal mee maken. Wat een avontuur.