Eiland hoppen in Thailand - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Mandy Heuvel - WaarBenJij.nu Eiland hoppen in Thailand - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Mandy Heuvel - WaarBenJij.nu

Eiland hoppen in Thailand

Blijf op de hoogte en volg Mandy

03 Januari 2018 | Oostenrijk, Wenen

Na een nacht in Krabi werden we de volgende ochtend bij het hotel opgepikt en naar de pier gebracht voor de overtocht naar Koh Lanta. Dat was weer zo'n dingetje. We hadden expres een hotel geboekt op loopafstand van de pier zodat we de volgende ochtend alleen een klein stukje naar de pier hoefden te lopen. Toen we vervolgens de avond ervoor onze boottickets kochten bij het hotel zeiden ze dat de boot vertrok vanaf een andere pier, aan de andere kant van Krabi. Vervolgens werden we 's ochtends bij het hotel opgehaald met een tuk tuk en werden we alsnog naar de pier gebracht, die om de hoek van ons hotel lag.
Aangekomen bij de pier kwamen we een collega tegen met zijn vriendin, Richard en Dianta. Zij gingen ook naar Koh Lanta en zaten op dezelfde boot.

Eenmaal op Koh Lanta hebben we met zijn viertjes geluncht bij de pier en vervolgens namen we ieder een tuk tuk naar onze accommodatie.
Toen we wegreden bij de pier zei onze tuk tuk chauffeuse dat ze haar kind nog even op moest halen van school en het volgende moment stonden we dus bij een basisschool. We waren niet eens verbaasd meer en moesten er eigenlijk best wel om lachen. Dat is Azie!

We hadden een mooie bungalow met een relaxte veranda direct aan het strand. Toen we aankwamen hebben we de rest van de middag lekker aan het strand gelegen en vervolgens vanuit een luie stoel naar een hele mooie zonsondergang gekeken. Het echte vakantiegevoel!

De volgende dag hebben we met Richard en Dianta een snorkeltour gedaan naar vier omliggende eilanden. De tour op zich vonden we persoonlijk niet heel bijzonder, maar onderling hebben we ons goed vermaakt.
Na afloop van de tour hebben we nog lekker even aan het strand gelegen en 's avonds zijn we met zijn vieren wat gaan eten. Zij zaten 5,5 km bij ons vandaan en kwamen met een tuk tuk onze kant op. We vonden niet ver bij ons vandaan een leuk restaurantje aan het strand waar we vervolgens een super gezellige avond hebben gehad met iets te veel drank. Het was zo gezellig dat Richard 's nachts boven de pot hing en Tim de volgende dag een flinke kater had. Dianta en ik kwamen er gelukkig beter vanaf.

Toen Tim aan het einde van de ochtend weer een beetje opgeknapt was hebben we rond de middag een scooter gehuurd en zijn we met zijn vieren naar old town gegaan. Het weer was die dag helaas een stuk minder en onderweg hebben we een flinke regenbui gehad. Gelukkig waren we op dat moment net ergens gestopt om te lunchen bij een leuk restaurantje bovenop een berg met uitzicht op zee.
Nadat het gestopt was met regenen zijn we doorgereden naar old town, waar we na het winkelen ergens op het terras zijn geploft.
's Avonds hebben we onszelf laten masseren bij een massagesalon aan het strand en voor de rest hebben we de dag niet veel meer gedaan.

De volgende ochtend zijn we met zijn vieren naar het National Park van Koh Lanta gereden. Een mooie weg door de bergen bracht ons uiteindelijk bij de ingang van het park. Het park bestond uit een strand, een vuurtoren, een hoop aapjes en een stukje jungle waar je een hike kon doen van 2 km. De hike hebben we overgeslagen, maar het uitzicht vanaf de vuurtoren was wel de moeite waard. Helaas kwamen we er niet zonder regen vanaf en hebben we in het park nog even moeten schuilen, maar toen we wegreden trokken de wolken weg en was het even later stralend weer. Nadat we onderweg ergens geluncht hadden op het strand zijn we teruggereden naar onze accommodatie en hebben we daar de rest van de middag op het strand gelegen met zijn vieren.
's Avonds was het kerstavond en zijn we met zijn vieren, jawel pizza gaan eten op het strand. Ondertussen konden we genieten van een fire show die werd gegeven op het strand.

Eerste kerstdag zijn we begonnen met een ontbijt op het strand en na het ontbijt gingen we vanaf Koh Lanta met een minivan naar Ao Nang. In eerste instantie hadden Richard en Dianta andere plannen, maar uiteindelijk kozen zij ervoor om ook naar Ao Nang te gaan en hebben we met zijn vieren kerst gevierd.
Wederom hadden we een hele relaxte bungalow, net buiten het super toeristische centrum van Ao Nang. Omdat het eerste kerstdag was wilden we voor 's avonds iets leuks zoeken om te gaan eten. Op aanraden van de manager van onze accommodatie kwamen we uit bij een super leuk restaurant, op de top van een heuvel met uitzicht op zee. Tegen een klein bedrag werden we door de man van de manager gebracht en gehaald. Top geregeld! Het restaurant had zelfs kerstversiering, zodat we toch een beetje het kerstgevoel hadden.
Na het eten hebben we de avond afgesloten met een drankje en een ludiek kaartspel bij ons op de veranda.

De dag erna hebben we een scooter gehuurd en zijn we even naar het strand geweest. Voor de rest hebben we die middag niet zo veel gedaan en 's avonds zijn we met zijn vieren gaan eten bij een leuke strandtent. De bestelling was makkelijk. Doe maar 4 Bacon Cheese burgers! Dat was nog eens een bijzondere maaltijd op tweede kerstdag :).

De laatste dag in Ao Nang zijn we 's ochtends met zijn vieren naar de Tiger Cave Temple gereden, een tempel bovenop een berg die bereikbaar was door het beklimmen van 1237 traptredes. Het was best een pittig klimmetje. Er leek geen einde te komen aan de trappen, maar Tim en ik waren te eigenwijs om tussendoor ergens pauze te nemen. Het voelde goed om weer even wat inspanning te hebben, want daar was nog maar weinig sprake van de laatste weken. Eenmaal boven had je een super mooi uitzicht over Krabi.
Onderweg naar beneden kwamen we heel veel aapjes tegen. Toen we bijna beneden waren stopte ik om wat foto's te maken. Heel even ging het goed, totdat ik van achteren ineens getrek voelde aan mijn shirt. Ik dacht eerst dat er iemand langs wilde, maar vervolgens voelde ik iets op mijn rug kruipen. Serieus, er zat gewoon een aap op mijn rug. Dat had ik weer. Dianta stond naast me en ik vroeg of ze hem eraf wilde halen, maar dat durfde ze niet. Ondertussen kroop hij verder naar boven tot mijn schouders. Ik kon nog net op tijd mijn zonnebril van mijn hoofd halen. Hij wilde maar niet van mijn rug af gaan, totdat op een gegeven moment een man voorbij liep en water naar hem gooide. Ik kan je vertellen dat ik het even niet breed had. Het mooie is dat op zo'n moment ook iedereen staat te kijken en dat niemand iets doet. Naja je houdt er een goed verhaal aan over.

Na een bezoek aan de tempel hebben we 's middags bij Richard en Dianta aan het zwembad gelegen en 's avonds zijn we voor de laatste keer samen gaan eten. De volgende dag gingen Richard en Dianta terug naar huis en wij gingen door naar Koh Yao Noi, een eiland vlakbij Ao Nang.

Vanaf Ao Nang was het een half uurtje varen naar Koh Yao Noi. In tegenstelling tot Ao Nang was het toerisme daar nog niet zo ver ontwikkeld en was het er vooral erg relaxt. We hadden daar een mooie bungalow met een heerlijk zwembad aan het strand en een prachtig uitzicht op een aantal eilanden in de verte. Precies zoals we onze laatste dagen hadden voorgesteld.
Tim heeft tijdens de reis een nieuwe liefde ontwikkeld voor hangmatten en was helemaal gelukkig toen hij zag dat er hangmatten hingen op het strand. Na een duik in het zwembad is hij met een biertje in een hangmat gekropen en vervolgens is hij er de rest van de middag niet meer uitgekomen. We hadden geluk, want we hadden die dag stralend weer.

De volgende dag toen we wakker werden was het zwaar bewolkt en hebben we een scooter gehuurd om het eiland te verkennen. In een ochtend waren we het eiland rond en vervolgens zijn we 's middags weer aan het strand gaan liggen. We moesten wel een keer schuilen omdat het ineens best wel hard begon te regenen, maar dat was gelukkig maar voor korte duur.
's Avonds zijn we naar een strand verderop gereden om daar een massage te laten doen en hebben we onderweg bij een restaurantje gegeten.

Twee dagen vlogen voorbij en op 30 december lieten we Koh Yao Noi achter ons voor
het iets grotere buureiland Koh Yao Yai. Voor slechts 50 baht per persoon (ongeveer 1,30 euro) werden we vanaf de pier op Koh Yao Noi met een longtailboot in 5 minuten naar de overkant gevaren.
Aangekomen op Koh Yao Yai merkten we dat de taxiprijzen daar erg hoog waren. Zo betaalde je voor een ritje van de pier naar je accommodatie 600 baht (ongeveer 9,60 euro) waar je op Koh Yao Noi slechts 100 baht (ongeveer 2,60 euro) betaalde.

De dag dat we aankwamen was het super slecht weer. Bijna heel de middag heeft het geregend. Dat werd dus poolen en kaarten, in plaats van aan het strand liggen. Later in de middag klaarde het op en hebben we toch nog een mooie zonsondergang gezien. Vervolgens hebben we lekker een massage genomen en toen was de dag alweer bijna om.

Bij ons resort liep een serveerster rond, die de hele dag aan het dansen was. Als je naar haar keek werd je automatisch vrolijk. 's Avonds bij het eten kwam ze naar ons toe en zei ze: "Morgen haal ik mijn danscrew bij elkaar en gaan we de strijd aan met Santiya". Santiya was een enorm resort dat direct naast onze accommodatie lag.

De volgende dag scheen de zon en zijn we met een scooter naar een heel mooi strand gereden, het mooiste strand dat we tot zover hadden gezien in Azie. Het strand lag op het uiterste Noordelijke puntje van Koh Yao Yai en liep in een punt in zee. Wanneer je op de punt stond en om keek zag je links en rechts de zee en daar tussen een wit strand met palmbomen. We hebben ons handdoekje onder een van de palmbomen gelegd en vervolgens hebben we een paar uur lekker op het strand gelegen.
Tegen lunchtijd hebben we ergens een restaurantje opgezocht met uitzicht op zee en vervolgens zijn we teruggereden naar ons resort. Inmiddels was de lucht weer dichtgetrokken met wolken en begon het onderweg zelfs wat te regenen. Gelukkig was dat maar voor even en klaarde het al snel weer op.
In het kader van nu kan het nog, hebben we aan het einde van de middag nog maar een massage genomen en daarna was het oudjaarsavond.

Voor oudjaarsavond was bij Santiya, het resort naast ons, op het strand een podium gebouwd waar die avond een live band en een DJ speelden. Om de band te zien spelen, moest je verplicht deelnemen aan het buffet dat 3000 baht (ongeveer 78 euro) per persoon kostte exclusief drank. De prijzen die ze daar vroegen waren echt belachelijk hoog. Voor een kamer betaalde je voor een nacht 500 Amerikaanse dollar en voor een massage betaalde je gemakkelijk 2000 baht (zo'n 52 euro).
In plaats van onszelf in een avond blut te maken, zijn we bij ons resort aan het strand gaan eten en hebben we lekker een flesje wijn bij het eten besteld. Tijdens het eten konden we genieten van de beloofde dansshow, die heel slecht maar tegelijkertijd erg vermakelijk was. Terwijl de show bezig was, liep het strand vol met locals die allemaal bij het dansen kwamen kijken. Zelfs kinderen in pyjama liepen er rond. Op het einde van de show werden allemaal mensen uit het publiek gehaald om mee te dansen. Ook ik kwam aan de beurt. Na de dansshow ging het volume van de muziek omhoog en om 00.00 uur werd er volop vuurwerk afgestoken. Het was een leuke avond!

Op nieuwjaarsdag hadden we gepland om te gaan duiken. We hebben 's middags twee duiken gemaakt. Bij de eerste duik bij Shark Point was de stroming zo sterk, dat we op een gegeven moment onze duikinstructeur kwijt waren. Toen we vervolgens aan het orienteren waren waar we waren, trok Tim ineens hard aan mijn flipper, omdat hij twee grote haaien op korte afstand van ons zag zwemmen. Toch best een vreemd gevoel als je daar met zijn tweeen zwemt en er geen duikinstructeur in de buurt is. Nog voordat ik ze had gezien, waren we alweer verder afgedreven. Toen we na een tijdje nog niemand zagen, zijn we maar terug naar boven gezwommen. Al met al dus een teleurstellende duik.
De tweede duik bij Anemone Reef was een stuk beter. Er was bijna geen stroming en het zicht was een stuk beter. Zoals de naam al aangeeft zagen we daar heel veel annemones. Verder kwamen we veel nemo's tegen, lion fish en moray eels.

Na het duiken hebben we aan het einde van de middag nog maar een massage genomen en de volgende ochtend gingen met de boot terug naar Ao Nang om vervolgens door te rijden naar ons hotel in Krabi. De dag erna zouden we vanaf Krabi terug naar huis vliegen.

Aangekomen in Krabi hebben we voor de laatste keer een scooter gehuurd en zijn we teruggereden naar Ao Nang om nog even aan het strand te liggen. Heel de reis hadden we nog geen problemen gehad met scooters, hoe oud en versleten ze soms ook waren. Dit keer hadden we een nieuwe scooter en reden we halverwege een lekke band. Een vrouw op een scooter was zo lief om te stoppen en wees ons de weg naar een garage, waar voor 170 baht (nog geen 5 euro) de binnenband werd vervangen voor een nieuwe. Nadat de band vervangen was zijn we doorgereden naar het strand om te lunchen en daarna hebben we nog even aan het strand gelegen.

Terug in Krabi hebben we onszelf voor de laatste keer met harde hand laten masseren en daarmee kwam een einde aan ons avontuur.
De volgende ochtend werden we om 8.00 uur door de taxi opgehaald en naar het vliegveld gebracht voor een in totaal 18 uur durende reis terug naar Amsterdam.

Super raar idee dat na 3 maanden nu toch een einde is gekomen aan onze reis. Het was een mooie reis die we niet zullen vergeten. We stappen nu zo in het vliegtuig voor de laatste vlucht van Wenen naar Amsterdam.

Leuk dat jullie ons gevolgd hebben en we zien elkaar snel!

• 03 Januari 2018 - 21:45

Annelies De Haan:

Was weer een mooi verhaal Mandy en Tim maar het zit er helaas op voor jullie aan alles komt een einde maar ik denk dat je toch wel blij zal zijn dat je naar je zus kan en dat je eindelijk kleine Lux kan zien Gr