De eerste dagen op Bali - Reisverslag uit Pulau Aer, Indonesië van Mandy Heuvel - WaarBenJij.nu De eerste dagen op Bali - Reisverslag uit Pulau Aer, Indonesië van Mandy Heuvel - WaarBenJij.nu

De eerste dagen op Bali

Blijf op de hoogte en volg Mandy

30 Mei 2013 | Indonesië, Pulau Aer

Met de ferry vanaf Java duurde het 1,5 uur om op Bali te komen. Op Java hadden we al vervoer geboekt richting Lovina, maar dat liep allemaal net iets anders dan gepland. We hadden voor 80.000 rp. per persoon een minibusje geboekt naar Lovina, maar in plaats daarvan werden we in de haven van Bali gedropt in een local busje waarvoor de mensen slechts 5000 rp. betaalden. Daar voelden we ons wel een beetje door genaaid. Vivian denkt nog steeds dat het minibusje ergens anders op ons stond te wachten.

Wat meteen opviel waren de velen tempels op Bali. Je zag ze overal langs de weg, de ene groter dan de andere.

Toen we vervolgens afgezet werden in het centrum van Lovina werden we bestormd door locals die ons een hotel wilden aansmeren. Uiteidelijk hebben we een goede deal kunnen sluiten bij een van de hotels aan de rand van het centrum en kregen we de eerste nacht en ontbijt gratis nadat we een duik- en snorkeltour naar Menjangan Island hadden geboekt.
Het hotel was erg mooi met ruime houten bungalowhuisjes en zat dichtbij het strand.
De dag erna werden we om 8.00 uur opgehaald voor de trip naar Menjanang Island. Na 1,5 uur rijden en vervolgens 20 minuten varen doken we in een omgeving met prachtig koraal en een heleboel verschillende vissen. Kleine vissen weliswaar, maar erg mooi. Ik ging voor 2 duiken en Vivian en Ernst hielden het bij snorkelen. Uiteindelijk maakte het denk ik niet zoveel uit wat je deed, want snorkelen was er ook heel mooi.

Verder was Lovina een leuk en niet al te toeristisch plaatsje en hebben we ons daar 2 dagen goed vermaakt.
Om in het centrum te komen moesten we via de hoofdstraat 45 minuten lopen of 30 minuten via het strand. Over het strand zou het 10 minuten lopen zijn, ja ja. We hebben maar een keer 's avonds over het strand terug gelopen, want je zag geen steek voor ogen en overal liepen honden los die kei hard begonnen te blaffen als je langs liep. Die honden was Vivian snel vergeten toen er een paar ratten voor haar voeten langs renden. De volgende avond zijn we dus maar door de hoofdstraat gelopen.

Vivian en ik hadden de eerste avond ook een sportschool gevonden waar ze Zumba gaven. Beiden hadden we wel zin in wat beweging en we besloten de tweede ochtend deel te nemen aan een les Zumba en Aerobic Cha Cha. Gelukkig vonden we de sportschool dit keer (anders dan in Nieuw Zeeland) 's ochtends wel terug en hebben we ons 1,5 uur even flink kunnen uitleven. Dat voelde goed!
Moe en voldaan hebben we daarna 's middags nog even geluncht en gezwommen in het zwembad dat bij ons hotel hoorde en zijn we vervolgens om 15.00 uur met een prive chauffeur richting Ubud gegaan.

Die rit naar Ubud was echt verschrikkelijk. We hadden de chauffeur gevraagd of we onderweg even konden stoppen bij de Git Git waterval en bij de Ulun Danu tempel in Bedugul, maar dat ging allemaal niet terwijl we dat een dag eerder toen we het vervoer boekten wel hadden afgesproken met zijn neef. Na een heel gedoe wilde hij uiteindelijk alleen een half uurtje stoppen bij de tempel. Ook reed hij als een gek. Vivian en ik hadden het echt niet breed en dachten bij elke bus die om de bocht kwam dat we daar frontaal op zouden inrijden. Wat een verschrikking.

Ubud zelf was wel erg leuk, maar daar vertel ik in mijn volgend verslag meer over.

X

• 30 Mei 2013 - 13:31

Anke Vermeulem:

he columbus

ja hoor lees meteen bali t touristen eiland ze proberen je meteen al af te zetten
    met dat busje belachelijk en met hotel zoeken op je af stormen
    en dan nog zo n vent die er geen zin in heeft niet stoppen bij de waterval
    en als troost geeft half uur bij n tempel te stoppen
    pak rammel moest ie hebben
    als gekken rijden tja ik denk dan toch dat die andere eilanden avontuurlijker zijn
    maar pik er lekker n graantje van mee wel leuk om op stap te gaan s avonds
    ook gezellie
    je gaat ook vast nog naar de vulkaan
    o heb je bij lovinia de dolfijnen nog gezien s morgens vroeg
    en bij menjangang island heeft kees ook gedoken daar zat hij in n terretorium
    van n trekker vis en werd bijna aangevallen gelukig was hij er optijd uit
    ohh en geniet van de rijstvelden in ubud ik vond t de mooiste die ik ooit gezien heb
    nou lekker de tourist uithagen in bali en laat je niet afzetten daar
    liefs uit wolluk en echt wolluk t is nog steeds rot weer en ook weer koud
    anke xx